Niet alleen informatief maar ook héél erg fraai!!

Carla Kooijman 14 januari 2024
Het allermooiste boek over apen.

Het allereerste wat opvalt aan het boek is het formaat (27,5 x 37,5 cm) en de fraaie cover waarop een Chimpansee je aankijkt. Dan realiseer ik me dat dit geen foto is maar een illustratie! Meteen ga ik bladeren, wat een prachtig boek is dit zeg!

De indeling van het boek is duidelijk en overzichtelijk. Via de inhoudsopgave kan je de apensoort opzoeken waar je meer over wilt weten, maar ik kies ervoor om het boek gewoon bladzijde voor bladzijde door te bladeren, intussen geniet ik van de fraaie prenten die niet alleen mooi, maar ook duidelijk en zeer gedetailleerd zijn.

Tijdens het lezen van de inleiding worden er meteen een paar grote en kleine verschillen tussen apen en mensapen genoemd. Zo zijn Mensapen staartloos en hebben apen bijna altijd een staart. Apen zijn kleiner van stuk en kunnen over boomtakken rennen. Mensapen zijn groter, zwaarder en sterker en hebben hele lange armen. Hiermee slingeren ze zich van boom naar boom.

In totaal leven er meer dan 300 soorten apen in de wereld. Maar in Europa leeft slechts één soort in het wild en dat is de Berberaap. Wisten jullie dat?

Per apensoort is een spread (twee pagina’s naast elkaar) beschikbaar, natuurlijk voorzien van een prachtige illustratie! Er worden belangrijke eigenschappen en feitjes puntsgewijs vermeld en verder is er een kader waarin in het kort het leefgebied, de leefomgeving, de lengte, het gewicht, de levensduur en het voedsel waar de soort van leeft genoemd. Per apensoort veel informatie, maar kort en bondig verwoord.

Een paar wetenswaardigheden wil ik je niet onthouden, maar dat is echt maar een fractie van wat er in het boek staat.

Bijvoorbeeld dat de spanwijdte van de armen van een orang-oetan, gemeten van vingertop tot vingertop, soms wel meer is dan 2 meter!

Jonge Japanse makaken spelen echt. Als er sneeuw ligt houden ze heuse sneeuwballengevechten! En dan nog iets: het dwergzijdeaapje is de kleinste apensoort ter wereld. Hij past in de handpalm van de mens!

Als minder leuke tegenhanger: De Berberaap is een bedreigde diersoort en mogelijk sterven ze uit binnen tien tot vijftien jaar. Door het verdwijnen van hun leefomgeving, klimaatverandering en door stropers die de apen als huisdier verkopen. (Waarom?).

Natuurlijk is er nog veel meer het vermelden waard! Maar beter kunnen jullie dat zelf lezen en zien! Dit Allermooiste boek over apen kan ik van harte aanraden! En het mooie is, er zijn nog meer van dit soort prachtige boeken!! Zelf ben ik nog wel heel nieuwsgierig naar de boeken in deze serie over vogels en paarden. Alleen al de realistische illustraties zijn meer dan de moeite waard! #Aanrader.

Meer recensies van Carla Kooijman