Een aanrader om te lezen voor nieuwe en doorgewinterde hondenbaasjes!

Hond in huis, geschreven door Jeroen Oomen, intussen een bekende hondencoach in Nederland met een indrukwekkende staat van dienst. Hij was nog een puber toen hij zijn eerste lessen ging geven op een hondenschool en kwam bij Martin Gaus terecht in Dierenhotel Lelystad. Hier werkte hij eerst als trainer van probleemhonden en blindengeledehonden, later werd hij hoofdtrainer en instructeur van andere trainers. Later was hij ook betrokken bij de ontwikkeling van de Martin Gaus Academie.

Het boek bestaat uit 10 hoofdstukken waarin een hond, en zijn karakter, centraal staat om een onderwerp te behandelen en duidelijk te maken. Dat werkt goed en leest fijn! Jeroen geeft aan dat alle honden uit de hoofdstukken hem hebben gebracht waar hij nu is en hem hebben geleerd wat hij nu weet.

Wat ik verrassend vond om te lezen in Hond in huis is dat Jeroen Oomen zijn eigen werkwijze om honden te trainen kritisch bekeek. Hij moest zichzelf toegeven dat je niet het beste uit een hond haalt als je hem traint door te bestraffen wat ongewenst gedrag is. Terwijl verreweg de meeste mensen vonden dat dit een prima methode was. Maar hij zag in dat het beter werkte en fijner was voor hond en baas om deze benadering helemaal om te gooien. Dus niet meer werken met slipkettingen en ongewenst gedrag bestraffen.

Goed gedrag moest beloond worden en het natuurlijke onderzoekende gedrag van honden moest weer worden gemotiveerd. Alleen nog maar positief trainen. Niet zo’n makkelijke klus!

Dat Jeroen tot dit inzicht kwam had alles te maken met een hond genaamd Ozzy.

Zelf ben ik met meerdere honden opgegroeid en dat kwam omdat mijn vader zelf honden trainde. Hij was de eerste erkende pakwerker van Nederland en trainde honden voor de politie. Ik ging altijd mee naar het ‘hondenterrein’ waar de trainingen gegeven werden. Ik klom dan in een boom om zo goed alles te kunnen volgen. Ik ken ook aardig wat hondenrassen, toch kwam ik een aantal rassen tegen in dit boek die mij onbekend waren: Chesapeake Bay retriever en Entlebucher sennenhond, ik had er nog nooit van gehoord! Zelf hebben wij al dertien jaar een Irish Glen of Imaal terriër, een hele lieve hond, maar ook een ras waar veel mensen misschien nooit van hebben gehoord.

Ik heb dit boek met zeer veel interesse en plezier gelezen en kan het aanbevelen aan mensen die geïnteresseerd zijn in honden en hun gedrag! Om te lezen over de spiegeltrainingen, hoe belangrijk een hond kan zijn voor mensen in het algemeen en voor sommige mensen in het bijzonder en ook om te kijken naar je hond, maar zeker ook naar jezelf! #Aanrader!

Meer recensies van Carla Kooijman