Een lief en grappig verhaal!

Carla Kooijman 09 december 2019
“Een leuk (voor)lees boek, voor zowel jonge zelflezers, toehoorders als voorlezers!”
Recensie:
Jolien en Jef – De vergeetachtige oma, is een erg leuk boek voor jonge lezers maar zeker ook erg leuk om voor te lezen! Ik werk met een groepje kinderen van 0-4 jaar oud en daarvan is niet altijd iedereen even gemotiveerd om voorgelezen te worden. In eerste instantie probeerde ik dit ook in de ochtend en dat bleek een niet zo handig tijdstip! Geen enkele aandacht voor welk verhaal dan ook! Dat tijdstip verschoof ik dan ook al snel naar de namiddag, een perfect moment bleek! De jongsten intussen al weer toe aan een beetje rust en de oudsten die geen slaapje meer doen tussendoor waren wel klaar met spelen en stiekem intussen ook een beetje moe. Dan is voorlezen eigenlijk ook veel leuker (en beter?) dan t.v. kijken. Lezen is ook gewoon gezellig dicht bij elkaar zitten en luisteren, of in mijn geval voorlezen.
Dit boekje gaat over Jolien die verhuist met haar familie en zo ook lekker dichtbij haar oma komt te wonen. Als de auto van oma, die ze Koba noemen, niet meer wil starten en naar de garage moet ontmoet Jolien Jef, de zoon van de garagehouder. Zo komt het dat Jolien al meteen een vriendschap sluit in haar nieuwe buurt, met Jef. De oma van Jolien, wordt duidelijk steeds vergeetachtiger ze kan hierdoor niet meer goed voor zichzelf zorgen. Jolien helpt haar oma zoveel mogelijk en soms probeert ze ook excuses te verzinnen voor haar oma. Soms ontstaan er dan wel grappige situaties, maar triest en verdrietig is het natuurlijk wel als oma naar een verzorgingstehuis moet verhuizen en zelfs haar geliefde kater Rommel niet mee mag nemen!
“Je hebt de verkeerde fles meegenomen. Dit is sinas!” Uit de kast pakt mama een andere fles. “Dit maakt veel beter schoon.” Jolien ziet hoe oma schrikt. Die had u vast meegenomen om in de auto op te drinken te drinken. Toch oma?”
Jolien vindt het erg naar voor haar oma en voor Rommel, dat ze niet bij elkaar kunnen blijven en probeert daar samen met Jef een oplossing voor te vinden. Maar of dit ook gaat lukken?
Jolien en Jef en de vergeetachtige oma heeft een actueel thema verwerkt in een leuk kinderboek. Dementie wordt bespreekbaar gemaakt voor kinderen, vooral handig als iets soortgelijks in de familie speelt. Als kinderen het niet (helemaal) begrijpen is het ook niet erg, het leuke verhaal blijft overeind! Ik heb in elk geval dit verhaal met genoegen voorgelezen en mijn toehoorders hebben het heel lief aangehoord, zelfs als ze het niet helemaal of helemaal niet begrepen!

Meer recensies van Carla Kooijman