EEN VERHAAL VOL SPANNING EN GEVAAR MET VERRASSINGEN TOT SLOT

Cees van Rhienen 13 februari 2024
[RECENSIE] Het chalet van Sarah Goodwin

EEN VERHAAL VOL SPANNING EN GEVAAR MET VERRASSINGEN TOT SLOT

++ ‘Buiten voelde ik me unheimisch en prikten er altijd ogen in mijn rug die me bloednerveus maakten, alsof er iets afschuwelijks wat ik steeds net niet kon zien achter me aan zat’ ++

Oorspronkelijke titel: The Resort
ISBN: 978 90 263 6326 9
Uitgegeven door: Uitgeverij Ambo|Anthos
Pagina’s: 344
Vertaling: Els van Son
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️⭐️

De in Hertfordshire (Engeland) woonachtige auteur Sarah Goodwin behaalde haar bachelor en master in creative writing. De kennis die zij daarmee vergaarde zette ze direct in bij het schrijven van haar eerste thriller Gestrand, die in 2021 in Nederland verscheen en zeer goed werd ontvangen. Ook zette zij een podcast (Witchfix) op waarin alles over spanning te beluisteren valt. In 2023 konden de Nederlandse lezers haar tweede boek gaan lezen, Het chalet.

Amelia (voor intimi Mila) Swift heeft een haperende en ingewikkelde relatie met haar zusje Jess (Jessica). Ze is dan ook op de eerste plaats verbaasd en daarna blij met de uitnodiging die ze heeft ontvangen voor het huwelijk van Jess met Pete. Het huwelijksfeest vindt plaats in de Duitse deelstaat Beieren in een luxueus skioord. Na een vlucht die ze samen met haar man Ethan op het nippertje hebben gehaald, staat er een huurauto op het vliegveld gereed, klaar om ze naar het skioord te brengen. Als ze onderweg niet te veel vertraging hebben zullen ze alle voorbereidingen voor de feitelijke huwelijksinzegening mee kunnen maken.
Als op een besneeuwde bergweg hun auto het begeeft, moeten ze onderdak vinden tegen de winterse omstandigheden en zo vlug mogelijk, als het niet anders kan te voet, naar het skioord lopen. Maar eerst overnachten in een verlaten dorp waar enkele halfvergane barakken staan, goed voor een nacht maar zeker niet langer. Als Mila de volgende ochtend wakker wordt, blijkt Ethan spoorlos verdwenen te zijn en staat ze er alleen voor. Haar voorgevoel heeft haar niet in de steek gelaten…

++ ‘Ik bevrijdde me onhandig uit de deken, mijn tong voelde droog en beslagen en de lege fles die ik van tafel stootte verklaarde waarom. Mijn hoofd tolde. Op wankele benen snelde ik naar de voordeur en maakte de ketting los’ ++

De plotontwikkeling komt volledig voor rekening van Mila. Vanuit de eerste persoon vertelt zij alles wat ze beleeft in de barraken van het bergdorpje in Beieren. Tussendoor wordt door de auteur tijd en ruimte in het verhaal gecreëerd om via flashbacks meer zicht en begrip te krijgen over de verhouding tussen de twee zussen. Natuurlijk loopt de spanning in het barakkendorp op door de vele gevaarlijke situaties die gaan ontstaan en het permanente vermoeden van Mila dat ze geobserveerd wordt. De auteur is uiterst creatief in het bedenken en creëren van gevaar waardoor het haar lukt de spanningslijn redelijk constant te laten zijn. Ook al wordt het spel tussen de barakken een spel van een persoon, door de flashbacks komen lezers voldoende van andere personages te weten om daar een mening over te vormen. Of het de juiste mening is geweest zal aan het einde van de ontknoping duidelijk worden. Maar het is een eigenschap van Goodwin om flink met de pot verwarring te strooien waardoor het spook van de misleiding constant aanwezig is. De ontknoping die zich ook in fasen afspeelt levert de ene verrassing na de andere op.

Samengevat is Het chalet een origineel verhaal waarin de ontknoping de originele aspecten inbrengen omdat er in de geschiedenis van het spannende boek talloze verdwijningen zijn geschreven. Met een sterke psychische en fysieke beproeving voor Mila die lange tijd alles in haar eentje moet zien te weerstaan, waarbij de winterse omstandigheden zeker ook niet vergeten mogen worden. In het begin lijkt het een verhaal te worden van dertien in een dozijn maar bij het doorlezen word je daar door de auteur sterk van overtuigd dat het toch wel een aantal gebeurtenissen in zich heeft wat uiteindelijk de lezer niet zal vervelen. Waarbij last but not least de omstandigheden en het spel in het decor als een film zijn beschreven.

Eindoordeel: 4,0 sterren

Spanning: 4 sterren