Lezersrecensie
EEN LUCHTIG VERHAAL MET CULINAIRE EN SPANNENDE HOOGSTANDJES
[RECENSIE] Monsieur Le Comte en de kunst van het doden van Pierre Martin
EEN LUCHTIG VERHAAL MET CULINAIRE EN SPANNENDE HOOGSTANDJES
Oorspronkelijke titel: Monsieur le Comte und die Kunst des Tötens
ISBN: 978 90 210 5328 8
Uitgegeven door: Uitgeverij Luitingh Sijthoff
Pagina’s: 347
Vertaling: Roelof Posthuma
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️, ½ ⭐️
De mist rond de persoon Pierre Martin is even ondoorzichtig als de verhalen zijn die hij schrijft. De naam die hij voert op de covers van zijn boeken is een pseudoniem, het enige wat naar buiten heeft mogen komen is dat hij een Duitse auteur is die zijn specialisatie heeft gevonden in mysterieromans en thrillers waar een warme Franse sfeer over hangt die boven de Côte d’Azur drijft. Met de tot nu toe achtdelige serie rond Madame le Commissaire Isabelle Bonet, hoofd van een geheime dienst in Parijs heeft hij een kleine stop gemaakt. Onlangs is het eerste deel van Monsieur Le Comte verschenen met de ietwat excentrieke Lucien Comte de Characasse in een vermakelijke hoofdrol.
Graaf Alexandre Comte de Characasse ligt op zijn sterfbed en zijn zoon Lucien wordt ontboden. Zijn vader vertelt hem dat zijn voorouders huurmoordenaars waren voor Napoleon, Het Vaticaan, de familie De Medici en de Bourbons. De geschiedenis wil dat die taak wordt doorgegeven van vader op zoon en Lucien is vanaf dat moment ongewild huurmoordenaar. Na zijn overlijden ontdekt Lucien dat zijn vader niet door een ziekte is gestorven maar door meerdere kogels in zijn rug.
Als de uitvaart achter de rug is wordt door zijn oom Edmond, Lucien bij hem uitgenodigd. Daar hoort hij dat zijn oom ook in ‘het systeem’ zit en daar de opdrachten binnenkomen en door hem, voorzien van een prijskaartje, aan Lucien voor uitvoering worden gestuurd. Maar Lucien, eigenaar van bistro Pitit Bouchon in Villefranche-sur-Mer, heeft totaal geen zin om als huurmoordenaar door het leven te gaan en met veel creativiteit wordt de aangemelde kandidaat toch dood gevonden.
Ondertussen leeft Lucien zijn leven dat bestaat uit vrouwen, wijn en culinaire hoogstandjes van de Provençaalse keuken met volle teugen.
De plotopbouw tekent het leven van Lucien dat met veel joie de vivre aan de Côte d’Azur wordt geleefd. Daar past het op bestelling moorden in het geheel niet bij. Naast de opdrachten die hij ontvangt is hij op zoek naar de moordenaar van zijn vader want de doodsoorzaak is door de autoriteiten een natuurlijke genoemd terwijl dat niet waar is.
Met veel inhoudelijke beschrijvingen van de steden die worden aangedaan, de geschiedenis van Bussana Vecchia en alle culinaire recepten die in zijn bistro worden bereid, blijft de vermeende huurmoordenaar zijn leven leiden zoals hij voor de dood van zijn vader gewend was. De auteur kent de Franse sfeer als geen ander en laat zijn lezers daar uitgebreid van meegenieten. De karakters worden zeer persoonlijk gemaakt dat als gevolg heeft dat je de meeste al langer kent terwijl je er voor het eerst over leest. Natuurlijk is Lucien ook direct favoriet en door zijn levenswijze en hoe hij met zijn tegenstanders omgaat, toont hij zijn onverwachte eigenschappen aan. Met het geld wat met het moorden in opdracht binnenkomt, kan hij anderen helpen want hij heeft het niet nodig en is ook verre van onbemiddeld. Een moderne Robin Hood is opgestaan.
Dit eerste deel van Monsieur Le Comte is een plezier om te lezen. Met de vele uitstapjes naar andere onderwerpen, gelardeerd met de nodige humor, blijft het verhaal licht van stof waarbij er toch elementen van spanning en gevaar in voorkomen. Het decor waarin Martin deze avonturen heeft geprojecteerd zijn als een stadswandeling en leiden al snel tot het volgen van een gids die deze mondaine omgeving van de Côte d’Azur soms op straatniveau uittekent. Een waar genot om te lezen, waar je ook nog trek van krijgt in een van de vele culinaire wonderen van de kok van de bistro.
Samengevat is Monsieur Le Comte en de kunst van het doden een vermakelijke, luchtig geschreven roman waarin de spanning niet het allerbelangrijkst is, maar wel aanwezig. Lezers van Madame le Commissaire Isabelle Bonet zullen niet zo snel tevreden zijn vanwege het succes van deze merkwaardige vrouw. Toch zullen lezers die een goed beschreven decorum kunnen waarderen en aanspreekbaar zijn voor culinaire hoogstandjes, hier plezier aan beleven.
Eindoordeel: 3,5 sterren
Spanning: 3 sterren
Plot: 4 sterren
Leesplezier: 4 sterren
Schrijfstijl: 4 sterren
Originaliteit: 3 sterren
Psychologie: 3 sterren
EEN LUCHTIG VERHAAL MET CULINAIRE EN SPANNENDE HOOGSTANDJES
Oorspronkelijke titel: Monsieur le Comte und die Kunst des Tötens
ISBN: 978 90 210 5328 8
Uitgegeven door: Uitgeverij Luitingh Sijthoff
Pagina’s: 347
Vertaling: Roelof Posthuma
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️, ½ ⭐️
De mist rond de persoon Pierre Martin is even ondoorzichtig als de verhalen zijn die hij schrijft. De naam die hij voert op de covers van zijn boeken is een pseudoniem, het enige wat naar buiten heeft mogen komen is dat hij een Duitse auteur is die zijn specialisatie heeft gevonden in mysterieromans en thrillers waar een warme Franse sfeer over hangt die boven de Côte d’Azur drijft. Met de tot nu toe achtdelige serie rond Madame le Commissaire Isabelle Bonet, hoofd van een geheime dienst in Parijs heeft hij een kleine stop gemaakt. Onlangs is het eerste deel van Monsieur Le Comte verschenen met de ietwat excentrieke Lucien Comte de Characasse in een vermakelijke hoofdrol.
Graaf Alexandre Comte de Characasse ligt op zijn sterfbed en zijn zoon Lucien wordt ontboden. Zijn vader vertelt hem dat zijn voorouders huurmoordenaars waren voor Napoleon, Het Vaticaan, de familie De Medici en de Bourbons. De geschiedenis wil dat die taak wordt doorgegeven van vader op zoon en Lucien is vanaf dat moment ongewild huurmoordenaar. Na zijn overlijden ontdekt Lucien dat zijn vader niet door een ziekte is gestorven maar door meerdere kogels in zijn rug.
Als de uitvaart achter de rug is wordt door zijn oom Edmond, Lucien bij hem uitgenodigd. Daar hoort hij dat zijn oom ook in ‘het systeem’ zit en daar de opdrachten binnenkomen en door hem, voorzien van een prijskaartje, aan Lucien voor uitvoering worden gestuurd. Maar Lucien, eigenaar van bistro Pitit Bouchon in Villefranche-sur-Mer, heeft totaal geen zin om als huurmoordenaar door het leven te gaan en met veel creativiteit wordt de aangemelde kandidaat toch dood gevonden.
Ondertussen leeft Lucien zijn leven dat bestaat uit vrouwen, wijn en culinaire hoogstandjes van de Provençaalse keuken met volle teugen.
De plotopbouw tekent het leven van Lucien dat met veel joie de vivre aan de Côte d’Azur wordt geleefd. Daar past het op bestelling moorden in het geheel niet bij. Naast de opdrachten die hij ontvangt is hij op zoek naar de moordenaar van zijn vader want de doodsoorzaak is door de autoriteiten een natuurlijke genoemd terwijl dat niet waar is.
Met veel inhoudelijke beschrijvingen van de steden die worden aangedaan, de geschiedenis van Bussana Vecchia en alle culinaire recepten die in zijn bistro worden bereid, blijft de vermeende huurmoordenaar zijn leven leiden zoals hij voor de dood van zijn vader gewend was. De auteur kent de Franse sfeer als geen ander en laat zijn lezers daar uitgebreid van meegenieten. De karakters worden zeer persoonlijk gemaakt dat als gevolg heeft dat je de meeste al langer kent terwijl je er voor het eerst over leest. Natuurlijk is Lucien ook direct favoriet en door zijn levenswijze en hoe hij met zijn tegenstanders omgaat, toont hij zijn onverwachte eigenschappen aan. Met het geld wat met het moorden in opdracht binnenkomt, kan hij anderen helpen want hij heeft het niet nodig en is ook verre van onbemiddeld. Een moderne Robin Hood is opgestaan.
Dit eerste deel van Monsieur Le Comte is een plezier om te lezen. Met de vele uitstapjes naar andere onderwerpen, gelardeerd met de nodige humor, blijft het verhaal licht van stof waarbij er toch elementen van spanning en gevaar in voorkomen. Het decor waarin Martin deze avonturen heeft geprojecteerd zijn als een stadswandeling en leiden al snel tot het volgen van een gids die deze mondaine omgeving van de Côte d’Azur soms op straatniveau uittekent. Een waar genot om te lezen, waar je ook nog trek van krijgt in een van de vele culinaire wonderen van de kok van de bistro.
Samengevat is Monsieur Le Comte en de kunst van het doden een vermakelijke, luchtig geschreven roman waarin de spanning niet het allerbelangrijkst is, maar wel aanwezig. Lezers van Madame le Commissaire Isabelle Bonet zullen niet zo snel tevreden zijn vanwege het succes van deze merkwaardige vrouw. Toch zullen lezers die een goed beschreven decorum kunnen waarderen en aanspreekbaar zijn voor culinaire hoogstandjes, hier plezier aan beleven.
Eindoordeel: 3,5 sterren
Spanning: 3 sterren
Plot: 4 sterren
Leesplezier: 4 sterren
Schrijfstijl: 4 sterren
Originaliteit: 3 sterren
Psychologie: 3 sterren
1
Reageer op deze recensie