Prachtige historische feelgood

ChantalH 07 december 2023 Hebban Team
Dit is het derde boek in de Rosaville serie. Het landgoed Rosaville speelt de hoofdrol in deze serie. In dit boek woont Alix in haar eentje in Rosaville vlak na de Tweede Wereldoorlog. Ze heeft geen geld om het vervallen landhuis op te knappen en ook niet om de elektriciteit te betalen. Ze woont maar in een klein deel van het landgoed. Ze voelt zich alleen en afgewezen. Als ze vanwege de woningnood huurders in huis moet nemen, vindt ze dit eerst verschrikkelijk. Ze wil alleen zijn. Maar gaandeweg vinden ze allemaal hun draai. Op een dag zien twee kinderen van de huurders iemand bij de ijskelder. Er moet daar iets zijn. Alix en Christiaan, een goede vriend van voor de oorlog, gaan op onderzoek uit. Wat ze daar vinden zal alles veranderen.

Karin Quint heeft met dit derde deel van de Rosaville serie een heel goed beeld gegeven van de tijd vlak na de Tweede Wereldoorlog. Je kunt goed zien dat zij hiervoor heel veel research heeft gedaan. Het tijdsbeeld klopt gewoon. De sfeer wordt goed weergegeven en de personages worden tot leven gewekt door Qiunts schrijfstijl. Ze schuwt moeilijke thema’s niet en maakt alles bespreekbaar. Door de historische feiten in het boek vind ik het eerder een historische roman dan een feelgood. Misschien moeten we het maar omdopen tot een historische feelgood. Ik heb in ieder geval genoten van dit boek. Ik kijk uit naar het volgende deel in deze serie.

Meer recensies van ChantalH