Mooi beeld van 1984 vanuit een ander perspectief

ChantalH 13 december 2023 Hebban Team
Dit is het verhaal van 1984 van George Orwell vanuit het perspectief van Julia. Sandra Newman volgt het boek 1984 en vertelt het zelfde verhaal, maar nu vanuit Julia. Dit doet zij heel geraffineerd. Je kunt 1984 ernaast leggen en het simultaan lezen. In Julia krijg je meer van de wereld te zien dan ik 1984. Je ziet hoe het leven buiten Londen is en hoe de proles leven. Julia is een overlever die zich afzet tegen het regime, maar wel binnen de grenzen van het regime. Je leert haar beter kennen. Toch blijven de personages vlak. Dit heeft denk ik alles te maken met de manier waarop ze moeten overleven. Dat hoort echt bij het verhaal. Ik vind het einde dat Newman aan dit verhaal heeft gegeven erg interessant, verrassend en goed passen bij 1984. Het lijkt me ontzettend moeilijk om van zo’n klassieker een hervertelling te maken. Hoewel ik het eigenlijk geen hervertelling vind, maar meer een verhaal naast 1984 vanuit een ander perspectief. Iemand in de leesclub noemde het een zustervertelling. En dat vind ik een hele mooie omschrijving. Ik heb ter voorbereiding op het lezen van Julia wel 1984 gelezen. Ik denk dat Julia ook wel los te lezen is, maar je haalt toch meer uit het verhaal als je ook 1984 hebt gelezen. Ik vond het een boeiend boek en heb het met veel plezier gelezen.

Meer recensies van ChantalH