Meesterlijke zet

ChantalH 04 november 2023 Hebban Team
Heerlijk een thriller met kunst als onderwerp. Jeroen Windmeijer heeft Johannes Vermeer en Han van Meegeren in dit Vermeer-jaar mooi in de kijker gezet.

Fabian gaat voor zijn proefschrift in gesprek met de jezuïet Ignatius Kempers over Vermeer. Dan valt deze pater opeens dood neer. Hiermee begint een reeks van mysterieuze gebeurtenissen. Pater Ignatius was iets op het spoor over Vermeer. Iemand wil dit koste wat kost geheim houden. Fabian blijkt hier opeens midden in te zitten en ook het doelwit te zijn.

Omdat er zo weinig over Johannes Vermeer bekend is heeft Jeroen Windmeijer een mooi verhaal kunnen verzinnen. Dit is zo goed onderbouwd dat het heel realistisch overkomt. Hij heeft hiervoor heel veel research gedaan. Zijn personages zijn net echt en de gebeurtenissen komen heel realistisch over. Zijn omschrijving van Delft is ook heel mooi om te lezen. Achter in het boek zit nog een Vermeer-wandeling in Delft. Er gebeurt van alles en je wordt meegezogen in de zoektocht van Fabian. Het geheel zit heel ingenieus in elkaar en het eindigt met een verrassend slot. Ik heb dit boek met heel veel plezier gelezen.

Meer recensies van ChantalH