Zeer interessant boek over onderzoek naar onbekende doden

ChantalH 20 september 2019 Hebban Team
Dit boek is in praktische hoofdstukken ingedeeld waardoor het gemakkelijk te lezen is. Soms gaat dit over de procedures, het ontstaan van dit project of een reconstructie. De schrijfstijl is vlot en duidelijk. Er wordt goede uitleg gegeven waar dit nodig is over bijvoorbeeld het verkrijgen van vingerafdrukken of DNA-onderzoek. In de hoofdstukken met de reconstructie wordt er gesproken met nog levende nabestaanden die gevonden zijn. Op die manier leer je een beetje de onbekende dode, die inmiddels geïdentificeerd is, kennen. Dit boek maakt duidelijk dat het heel belangrijk is dat onbekende doden hun naam terugkrijgen. Om dit voor elkaar te krijgen is heel veel zoekwerk en onderzoek nodig. Voor elke onbekende dode kijken ze welke methode gebruikt kan en moet worden om te achterhalen wie hij/zij is. Dit wordt met heel veel inzet door de betrokkenen gedaan. Doordat het om oude zaken gaat moet er eerst gezocht worden naar het oorspronkelijke dossier en het bewijsmateriaal. Dit is een hele zoektocht door de hele stad. Politiebureaus zijn gesloten en/of verplaats waarbij de archieven ook zijn verplaatst. Maar waarheen. Er is ook niet één systeem waar alle onbekende doden en alle vermisten in staan, zodat het zoeken naar een match heel lastig is. Daarbij komt ook nog eens dat de wetgeving het gebruik van nieuwe forensische technieken tegenhoud. Ik vind dat dit boek aangeeft dat de wetgeving hiervoor aangepast moet worden. Ik heb dit boek met veel interesse gelezen.

Meer recensies van ChantalH