Ademloos gelezen

Charisse 05 augustus 2019
Hebban Debuutprijs 2019 Juryformulier mei 2019:

Laura H was wereldnieuws toen er opeens een meisje met haar twee kinderen uit het Kalifaat ontsnapt bleek te zijn. Na de vele rechtzaken werd het een beetje stil rond haar, totdat dit boek verscheen.
Ik heb de nieuwsberichten rond Laura H altijd gevolgd, dus leuk om dit boek dankzij Hebban te mogen lezen!

Minutieus verslag van de gebeurtenissen; vakkundige opbouw van boek met emails en krantenberichten die de vaart erin hielden en het heel spannend maakten.

Ondanks dat ik wist hoe het zou aflopen wilde ik ook weten hoe en waarom. “Hoe” is vakkundig uitgeplozen door de auteur. Dit boek voelt als een kranten/tijdschriftartikel dat een beetje te lang uit is gevallen. Het “waarom” komt niet helemaal naar voren; Laura H.’s jeugd is vakkundig uitgeplozen en verklaart voor mij waarom ze zich bekeerde en haar heil zocht bij Ibrahim. De vraag waarom ze naar het Kalifaat is gegaan en weer terug wilde is op zich wel beantwoord, maar ik blijf toch wat missen. Het is non fictie, een verslag, maar het is vrij emotieloos geschreven. Komt het een beetje goed met Laura nu ze uit de gevangenis is? Zit er echt geen kwaad in het meisje, of is dit boek haar pleidooi? En hoe zit het nu echt met dat geheimzinnige bevrijdingsteam?

Een boek dat ik ademloos heb gelezen.

Heel lang heb zitten twijfelen over mijn mening over het boek "Laura H". Ik heb de zaak gevolgd, en was beniewd naar meer details over het leven van Laura. Ademloos gelezen, en knap gereconstrueerd. Het boek liet me alleen met vragen achter omdat het verhaal van Laura nog niet afgelopen is. Bovendien vond ik het boek meer een bijzonder knap staaltje onderzoeksjournalistiek, en minder geslaagd als boek. Ik twijfel echter nog steeds of ik het boek niet had moeten nomineren.

Meer recensies van Charisse