Recensie Morisaki’s boekwinkel

charlieleest 03 mei 2024
Het vriendje van de 25-jarige Takako maakt het uit om te trouwen met een ander. Aangezien ze hem op het werk dagelijks tegenkomt, besluit ze ontslag te nemen. Het telefoontje dat ze kort nadien van haar oom Satoru krijgt, had op geen beter moment kunnen komen. Hij heeft hulp nodig in zijn tweedehands boekwinkel, wil zij die niet bieden als ze kost en inwoon in ruil krijgt? Ze besluit in te gaan op zijn voorstel.

Takako stort helemaal in na de breuk met haar vriendje. Ze heeft geen energie en slaapt uren aan een stuk. Ook wanneer ze bij haar oom aankomt, kan eigenlijk niets haar plezieren. Hoewel ze haar oom als kind een fijne, grappige man vond, vindt ze hem nu maar een rare vogel. Toch groeien ze na verloop van tijd naar elkaar toe. Ze leert de mens achter de façade kennen en komt meer te weten over waarom zijn vrouw vertrok. Takako leert daarnaast de tjokvolle boekwinkel - en boeken lezen - enorm appreciëren.

Hoewel Takako best zielig is met al haar liefdesverdriet, komt ze door haar neerslachtige gevoelens niet meteen heel erg sympathiek over. Ze trekt zich terug en oordeelt vrij snel over andere mensen. Wie, zoals haar oom, niet volledig aan de norm voldoet, klasseert ze meteen als raar en gênant. Gaandeweg kan ze zich meer openstellen, wordt ze positiever en ontmoet ze nieuwe mensen. In haar favoriete koffiebar volgt zelfs een ontmoeting die haar leven op z’n kop zet.

Die schattige kat op de cover? Een marketingtrucje om binnen die populaire subcategorie van boeken te passen, vrees ik, want ik las in het boek geen letter over een kat. Beetje jammer wel, want zo wordt het boek net niet helemaal wat je er als lezer van verwacht.

‘Morisaki’s boekwinkel’ is een ode aan de gebeurtenissen en gevoelens die bij het leven horen. Dat maakt het herkenbaar en aaibaar. Grote plottwists zijn hier niet nodig.

Meer recensies van charlieleest