De tijdgeest gevangen!

Charlyonbooks 13 augustus 2021
⭐⭐⭐⭐⭐ - De Jaren - Annie Ernaux

Het boek begint met naar het schijnt ongerelateerde scènes; van politieke gebeurtenissen tot heel persoonlijke, van liedjes tot filmbeelden. Deze opsomming eindigt met de overpeinzing dat die hele verzameling7-delig herinneringen in één klap verdwijnt als iemand overlijdt. Dat daarmee niet alleen die persoon verdwijnt maar dat de personen die alleen nog in die herinneringen leefden verder vervagen.

In dit boek schetst Annie Ernaux een beeld van hoe haar wereld, de wereld, verandert van einde tweede wereldoorlog tot nu. Van de blijdschap van vlak na de bevrijding tot de armoede aan het begin van de wederopbouw. De steeds toenemende welvaart, de opkomst van het materialisme, het politieke gevecht tussen links en rechts. Dit alles via het schetsen van de tijdgeest door beschrijven van maatschappelijke, politieke en culturele gebeurtenissen, dit gekoppeld aan persoonlijke herinneringen.

Het boek ontstijgt het persoonlijke en houdt je een spiegel voor. Het geeft een beeld heo we als maatschappij gekomen zijn waar we nu zijn maar nodigt ook uit om na te denken hoe we de vorm gaan geven aan onze toekomst.

En dit alles in prachtige taal.

Dank @hebban.nl voor het leesexemplaar als onderdeel van de leesclub.

Meer recensies van Charlyonbooks