Spot on!

Charlyonbooks 05 mei 2020
Ook ik greep de corona crisis aan om deze klassieker te lezen en vind het een aanrader.

Waar ik bang was voor een taai, vooral filosofisch boek, verraste het mij doordat het echt een boek is met een spanningsboog die er voor zorgt dat je door wil blijven lezen.

Het is eigenlijk angstaanjagend hoe herkenbaar het verloop van de pestepidemie is en de reacties van de individuen en maatschappij daarop.

Wat ik mooi vind aan het boek is dat er meerdere lagen in zitten. Het raakt aan keuzes die we maken of niet maken in tijden van crisis. Op een andere laag staat de pest gelijk aan fascistisch, racistisch, fundamenteel onverdraagzaam gedachtengoed dat zich als de pest kan verspreiden. In een sleutelpassage (blz 285) stelt Camus dat de pest (lees fundamenteel onverdraagzaam gedachtengoed) een gegeven is en dat de beschaafde mens continue oplettend moet zijn om daarvan gezuiverd te blijven en dat dat wil en inspanning behoeft.
Daarmee is deze roman niet alleen actueel door de corona crisis maar ook in verband met de viering van 75 jaar vrijheid. De toespraken van zowel onze koning als Arnon Grunberg van gisteren raakten aan dezelfde thematiek.

Meer recensies van Charlyonbooks