Buiten zorg

Charlyonbooks 17 februari 2021
In dit boek gaat de schrijver op zoek naar zijn moeder, naar wie ze was voordat ze zijn moeder werd. Aan de hand van brieven die ze naar haar zus schreef word je teruggevoerd naar het koloniale Indonesië van vlak voor de tweede wereldoorlog. Je ervaart door haar ogen de betovering van die prachtige Indonesische natuur en cultuur. Maar ook het avontuur om net getrouwd, samen je weg te vinden in een land en cultuur die je vreemd is, en hoe ze daar als een zelfstandige vrouw geniet van haar vrijheid. Het verhaal eindigt met het verblijf in een Jappenkamp en de repatriëring daarna naar Nederland.

Zelf heb ik met mijn jonge gezin ook een aantal jaar in de tropen doorgebracht, in Afrika, en ik herken die mix van bewondering en verwondering over het wonen in een land zo anders als Nederland.

Het is een heerlijk boek om te lezen, de verwijzingen naar en de overpeinzingen over muziek en taal maken het een rijk boek.

Meer recensies van Charlyonbooks