Pulp science fiction

ChristiaanK 01 maart 2024
Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen. Labatuts eerdere boek, Het Blinde Licht, had ik verslonden. Dat was een prachtige combinatie van wiskunde, waanzin en realiteit - welke realiteit? Daarin werd verwezen naar geheimzinnige mysterieuze werelden, waarin de geniale wiskundigen rondsurfden, en die een bijna paranoide verhouding hebben met de echte wereld.
De Maniac is in de media met veel bombarie aangekondigd. En het zou niet enkel over wiskunde gaan, maar Von Neumann centraal stellen, wiens genie ook natuurkunde en beginnende cybernetica betrof. Maar ik kreeg geheel geen ontzag of inzicht waarom Von Neumann nou zo bijzonder was. Ja, hij zag een wiskundig bewijs in een paar seconden waar zijn leraar vier jaar over deed. Maar dat werd alleen maar genoemd, zonder dat er echt inhoudelijk op de complexe materie werd ingegaan. En waar het dat wel deed, bij de beginnende cybernetica, deden de spaarzame verwijzingen naar het leven van Godel en Turing de lezer verlangen naar boeken of films over hen. Veel van de aantrekkingskracht van het boek schijnt het te moeten hebben van het feit dat Von Neumann geen pacifistisch humanist was, maar een schijnbaar emotieloze rationeel denker, meer lijkend op bijvoorbeeld Eichmann dan op Bertrand Russell.
Even werd het nog spannend toen het later over - in het verdere lukraak aan het verhaal geweven verhaal van go-computers - over de rol van Peter Thiel ging. Want ook dat is een interessanter persoon dan de bedenker van DeepMind. En al helemaal de illustere met Peter Thiel geassocieerde Nick Land, wiens fantasieen, filosofieen en waanzin vele malen verder gingen dan die Von Neumann. Maar ook dat kwam niet ter sprake verder.
Nou ja, je mag een boek niet beoordelen op je eigen onvrede dat het boek niet over iets anders gaat. Maar toch, Von Neumann, bekeken vanuit tig standpunten, in allemaal dezelfde hagiografische dweperige stijl. Heel vermoeiend. Het is een beetje Harari, maar dan meer journalistiek, en de hele tijd suggererend dat er iets heel geheimzinnigs is, dat echter geheel niet wordt waargemaakt.

Meer recensies van ChristiaanK