Bijzonder boek

cindy2010 26 april 2024
Ik mocht dit boek lezen voor De Boekenreizigers, olv Erna Eikhoudt.
De cover geeft een zelfverzekerde vrouw op de voorgrond weer, met op de achtergrond een gesluierde vrouw.

Dit verhaal gaat over een meisje Shohreh die samen met haar ouders in Iran woont. Ze heeft het in het begin nog heel goed. Maar op een dag moeten ze verhuizen naar de stad Fuman. En daar zijn ze heel streng.
Zoals alle jonge meisjes wil ze plezier maken, naar muziek luisteren en vrij zijn, doen wat ze wilt doen.
Maar dat mag niet van het regime. Jongens mogen vanaf 8jaar zich inschrijven voor het leger in te gaan en ze hebben zelfs geen toestemming van de ouders nodig.
Shohreh gaat naar school en heeft geen echte vriendinnen tot ze in contact met een ‘bad girls’ groep. Daar doet ze dingen mee die eigenlijk niet mogen maar ze proberen om niet gepakt te worden. En zo komt ze op een dag in contact met Tiam, een populaire jongen.
Shohreh en Tiam proberen elkaar te zien en dat doen ze op alle mogelijke manieren. Haar ouders weten van niets dat Shohreh verliefd is of ze zeggen er allezins niets van. Wat ik wel raar vind, want als moeder voel je dit toch aan.

Ik wist wel een beetje van het land Iran maar ik was wel verbaasd dat het daar nog zo een streng regime is. Gelukkig dat de meisjes wel mogen gaan studeren, zodat ze niet alleen voor het huishouden mogen/moeten zorgen.
Het verhaal is zeer pakkend. Je kunt het liefdesverhaal van Tiam en Shohreh volgen. Het leven in Iran wordt zeer gedetailleerd beschreven en ik vond dat soms wel erg om te lezen. Spijtig dat het in deze tijden ook nog soms van toepassing is. Mooie schrijfstijl van de auteur.
Echt een boek dat veel mensen zouden moeten lezen.

Meer recensies van cindy2010