"Twaalf dagen voor kerst"

Daniii 29 december 2020
In het boek Twaalf dagen voor kerst wordt het verhaal verteld van Kate.

Als het op relaties aankomt zegt de vierendertigjarige Kate graag ‘bah, laat maar’. Haar woonplaats Blexford zit nu ook niet bepaald vol met datewaardige, leuke mannen. En waarom zou ze een man nodig hebben nu ze haar geluk heeft gevonden in haar carrière als ontwerper en haar ‘bijbaantje’ als bakker in het café van haar jeugdvriend Matt? Maar dan schrijft Kates beste vriendin Laura haar in bij een datingbureau. Daar beloven ze eenzame singles te helpen om de liefde te vinden voor de kerstvakantie begint…

Het verhaal wordt verteld door de ogen van Kate. Je leert haar personage goed kennen, en door het uitgebreide verhaal leer je ook haar beste vrienden Matt en Laura goed kennen. Zelf lees ik liever een boek waarbij meerdere personages aan het woord komen, je ontdekt dan dingen vanuit een ander oogpunt. Elk hoofdstuk in dit boek werd gelinkt aan 1 date (1 december, eerste date voor kerstmis bijvoorbeeld). Dit is een leuke manier voor het verdelen van de hoofdstukken, maar het resulteerde wel in erg lange hoofdstukken. Het was niet even snel een hoofdstuk lezen, want voor je het wist was je 40 pagina’s verder.

Het verhaal was op sommige momenten te ver aan het afwijken van de dates die centraal staan in het boek. Als Kate een date had werd de date beschreven in 3 á 4 pagina’s en de overige pagina’s werd het verhaal verteld over Kates vrienden en familie. Het is fijn om wat meer te weten te komen over Kates achtergrond maar op sommige momenten was het een beetje te.

De kaft van het boek vind ik erg bij het thema passen. Als je er naar kijkt denk je meteen aan kerst. Wat ik jammer vind is de titel. Deze klopt niet goed bij het verhaal, de Engelse (originele) titel was ook goed te vertalen geweest en past meer bij het verhaal.

Ondanks dat het verhaal erg voorspelbaar is, is Twaalf dagen voor kerst een heerlijk romantisch kerstverhaal!!!

Meer recensies van Daniii