"De Zweedse Affaire"

Daniii 01 november 2021
In het boek De Zweedse affaire wordt het verhaal verteld van Bell.

Bell werkt a meer dan twee jaar als nanny bij het echtpaar Hanna en Max Mogert en heeft het daar enorm naar haar zin. Maar dan zet een mysterieus telefoontje alles op zijn kop. Een medewerker van een medische kliniek vraagt Bell of ze Hanna een boodschap door kan geven. Hanna’s man is wakker geworden uit een zeven jaar durende coma.

Bell snapt hier niets van. De ontwaakte man is niet Max, maar Hanna’s eerste echtgenoot Emil. Emil is na een ernstig auto-ongeluk in coma geraakt. Nu Emil weer bij kennis is, staat Hanna’s leven op losse schroeven. Terwijl het gezin vertrekt voor een midzomer op de Zweedse eilanden, moet Hanna allesbepalende keuzes maken. Bell speelt hier natuurlijk een grotere rol in dan ze van te voren had kunnen bedenken…

Het verhaal wordt grotendeels verteld door de ogen van Bell. Ik vind deze manier van lezen erg fijn. Je leer haar personage op deze manier goed kennen en snapt op sommige punten ook waarom er op welke manier een keuze wordt gemaakt. Soms wordt in het verhaal random door het oogpunt van Emil en Hanna (het begin van het huwelijk tussen die twee) geschreven. Dit heeft een korte aankondiging halverwege een hoofdstuk. Dit vind ik niet een fijne manier van lezen, je moet zo overschakelen tussen verschillende personages in het midden van een hoofdstuk. Ik vind dit erg verwarrend en zorgt ervoor dat ik teveel moet opletten tijdens het lezen van het boek.

De schrijfstijl van Karen vind ik over het algemeen wel prima. Ze beschrijft de omgeving erg gedetailleerd, dit houd in dat ik mij helemaal waande in het mooie Zweden, zonder dat ik hier zelf ooit geweest ben! Al had het verhaal zich niet verplicht in Zweden af hoeven spelen, er zijn genoeg landen met kleine eilandjes, bossen en zee. Het verhaal is ook niet al te moeilijk beschreven. Een spanningsboog heb ik helaas niet gevonden in het boek, dit vind ik zelf wel fijner, zodat ik het boek sneller oppak.

Voor mij was dit het eerste boek wat ik gelezen heb van Karen Swan. Ondanks dat ik door het verhaal heen gevlogen ben heb ik niet het gevoel dat ik nog snel een boek van haar op zal pakken om te lezen. Het verhaal heeft erg veel diepgang, en ik hou meer van wat luchtigere verhalen.

De Zweedse affaire is een bijzondere roman dat je meeneemt naar het prachtige Zweden. Voor fans van Karen Swan zeker een aanrader!
*** sterren voor dit boek!

Meer recensies van Daniii