Minder enthousiast

Personages;

Het verhaal gaat verder waar het in boek 1 is gestopt, Alina en Mal op de vlucht. Het gevoel wat ik gelijk krijg bij deze twee hoofdpersonages en dan vooral bij Alina is dat ze te lang in de slachtoffer rol blijft hangen. Ze heeft de positie om dingen te veranderen maar laat deze kansen liggen. De ruzies tussen Mal en Alina en uiteindelijk de vervreemding is geen verassing door de vele toespelingen die hiervoor plaatsvonden. Daardoor is vooral het eerste deel van het verhaal voorspelbaar als we het over de personages hebben. Sturmhond is in dit boek wel een van de favorieten, je weet zijn rol niet helemaal, maar hij is een opfrissing tussen de andere personages door hij is goed uitgewerkt en heeft zeker een hele fijne rol te spelen in het verloop van het avontuur. Verder zijn de hoofdpersonages en bij personages hier ook zeker goed uitgewerkt en sterk neergezet. Maar Alina heeft wel moeite met haar nieuwe krachten en dat maakte haar niet zo sterk als in het eerste deel en dat was jammer. Mal blijft voor mij een van de minst favoriete personages door zijn houding en de manier waarop hij naar mijn idee soms dingen in de weg zit.

Het verhaal;

Het verhaal zelf gaat in dit deel van de trilogie meer over de politieke kant van de strijd tussen de Duisterling en Ravka. Er zit zeker actie in daar begint het ook mee maar naar je verder leest gaat het meer om de politiek en leer je meer over de verschillende standen van de mensen en de Grisha. Ik moet er wel bij zeggen dat de world building heel goed is. Het begin viel dan ook zeker niet tegen, je ontmoet Mal en Alina op een andere plaats waar ze een nieuw leven proberen op te bouwen en dit is zeker interessant ook omdat je nu de andere kant van de ware zee leert kennen. Het midden stuk was voor mij wat minder juist door de politieke benaderingen maakte het iets minder leuk voor mij. Het einde maakte dit zeker weer goed. De strijd tussen goed en kwaad was zeker een goede afsluiter.

De schrijfstijl;

Net zoals het eerste boek was het een heldere schrijfstijl waarin je, je kan inleven in de personages en in de gebeurtenissen die er gebeuren. Meestal ben ik bang dat een tweede deel van een serie tegenvalt, maar je kan merken bij dit deel dat er veel aandacht is besteed aan de nieuwe rol van Alina en hoe dat zich ontwikkeld, dat is echt heel goed beschreven door Bardugo je leeft namelijk echt mee met haar en haar vrienden. Door de beeldende stijl had ik het idee dat ik er naast stond wanneer er wat gebeurde.

Waardering;

Een fantastisch boek met geweldige nieuwe personages en nieuwe wendingen. Ik geef dit boek *4 van de 5* sterren omdat het me niet zo wist te pakken dat ik het in een ruk wou uitlezen. Mijn verwachtingen zijn dan ook groot voor deel 3 en de grote ontknoping en de eindstrijd.

Meer recensies van Danique ( xaboutbooksx )