Een heerlijk begin van een trilogie

Personages;

Deze zijn steengoed uitgewerkt, het verhaal begint met de jonge Alina en Mal, twee weeskinderen die bij de graaf opgroeien. Mal is een mollig jongetje en Alina een slungelig meisje. Daarna verspringt het verhaal in een keer naar het nu waarin Mal en Alina in het leger zitten. Dit vond ik erg fijn omdat je nu een fijne achtergrondinformatie had waarop je kon leunen. Wanneer beide de schaduwvlakte op moeten gebeurt er iets ongelooflijks. Vanaf daar krijg je een hele goede indruk van de ontwikkeling die Alina maakt. Er is veel tijd gestoken in de personages en dat kun je merken, ze zijn allemaal heel goed uitgewerkt en goed neergezet. Mijn favoriete personage is de Duisterling. Puur omdat hij nog zo mysterieus is en je graag wilt weten of die harde buitenkant ook echt zo is. Hij doet zijn naam zeker eer aan in dit verhaal en dat trekt mij aan. Alina, het hoofdpersonage, is zeker niet perfect in het verhaal, maar is een sterke jonge vrouw die heel realistisch overkomt in het verhaal. Mal vond ik persoonlijk wat minder. Aan het einde van het verhaal werd dat goedgemaakt, maar gedurende het verhaal zelf had ik niet echt een idee wat zijn rol was binnen in het verhaal zelf. De bij personen zijn prima uitgewerkt zover dat kan met bij personen.

Het verhaal;
Het verhaal zelf zat naar mijn mening goed in elkaar. Na dat Alina de schaduwvlakte heeft verlaten gaat het verhaal in een rap tempo verder en wil je door blijven lezen. Het begin heeft me zeker geboeid waardoor ik het boek vanaf pagina 1 al niet weg kon leggen. Het middenstuk zat ook vol actie, het is eigenlijk in het verhaal zelf nooit saai geweest, ook het einde zat prima in elkaar. Het einde was wel voorspelbaar maar dat is niet erg voor mij en vooral niet met een eerste deel.

De verhaallijn zit goed in elkaar, en je merkt gewoon dat er veel aandacht is uitgegaan naar alle details in en rondom het verhaal. De Russische details in het verhaal waren erg goed, er zaten een paar foutjes in maar dat stoorde mij als lezer absoluut niet.

De schrijfstijl;
Bardugo heeft een vlotte en heldere schrijfstijl die mij zeker aanspreekt. Zoals ik al eerder beschreef gebeurt er veel in het boek waardoor je er als een rap tempo doorheen leest het gevolg daarvan is dat je nooit lang stil staat bij bepaalde gebeurtenissen en dat was prettig. Je blijft niet hangen in iets waarvan je weet dat het korter had gekund. Prima beelden stijl, die je vlot door het verhaal heen stuurt.

Bardugo heeft met dit eerste deel een prima boek neergezet, met diepgang maar ook veel actie. Als dit bij het tweede boek zo door gaat weet ik zeker dat dit een geweldig verhaal gaat worden waar iedereen van kan smullen.

Waardering;
Ik geef dit boek *4 van de 5 * sterren. Het is een eerste boek en ik heb hoge verwachtingen van deel 2. Daarom voor nu 4 sterren omdat het anders de verwachtingen voor deel 2 niet gaat waarmaken.

Meer recensies van Danique ( xaboutbooksx )