Psychologische thriller met iets te veel zijpaadjes

Dayenne 12 juli 2019
Jack Kempinski is een ambitieuze zakenman, met een veelbelovende baan bij een groot bedrijf. Zijn baas, Barend, is een geslaagde en geslepen zakenman die het niet schuwt om op illegale wijze zijn successen te behalen. Na enkele jaren komt Jack erachter, dat Barend hem wil laten opdraaien voor deze illegale praktijken. Jack wil wraak nemen op zijn baas en probeert dit eerst door zijn dochter te verleiden. Uiteindelijk gaat de wraak zo diep, dat Jack zijn baas wil doden. Hij krijgt daarbij hulp van zijn broer, Tom, een doorgedraaide geneeskundestudent.

Als lezer wordt je meegenomen in de drijfveren van hoofdpersonage: Jack. De hoofdstukken in het boek zijn vanuit zijn perspectief geschreven, waardoor je hem steeds beter leert kennen. De gedachten van Jack zijn soms wat verknipt en bizar. Ook komen er opeens heel aparte stukken in het boek voor, maar dit blijken dan dromen of gedachten te zijn en niet de werkelijkheid. Hierdoor lijkt het verhaal soms wat onsamenhangend, dit leidt af van het daadwerkelijke verhaal.

Het boek heeft een opvallende opbouw. Het boek start met het fragment waarin duidelijk wordt dat Jack zijn baas heeft vermoord. Hoe en waarom precies is dan geheel onduidelijk. Na deze proloog, gaat het boek terug naar het begin van het verhaal: een sollicitatiegesprek tussen Jack en zijn baas, het moment dat de twee elkaar voor het eerst ontmoeten. Vervolgens lees je hoe hun relatie zich ontwikkelt en wat er tussen hen voorvalt. In eerste instantie bewondert Jack zijn baas, maar na enkele gebeurtenissen buigt dit om naar haat.

Jack is helemaal geen moordenaarstype: een ambitieuze zakenman, hoogopgeleid, succesvol, leuke vriendin, mooi huis. Een man met een prima leven. Toch weet zijn baas iets in hem los te maken, waardoor hij zo boos wordt en wraak wil nemen, dat hij zelfs moord overweegt. Jack lijkt daardoor toch wat verknipt, of zou iedereen tot zoiets in staat zou zijn? Als iemand je zo behandeld, wordt er blijkbaar iets in je losgemaakt dat je anders gaat functioneren.

De man die zijn baas liet verdwijnen is een boeiend verhaal van debutant Jaap Stroosnier. Voor dit boek gebruikte hij zijn eigen leven als inspiratiebron. Hij werkte jarenlang voor verschillende multinationals en zag daar van dichtbij wat ambitie en gekonkel op de werkvloer teweeg kan brengen.

Het boek wordt nu getypeerd als thriller, maar toch is het verhaal niet echt spannend. Het is een verhaal over Jack en zijn baas, die de strijd met elkaar aangaan. Een psychologische thriller dan misschien. Jaap Stroosnier heeft met dit boek een opvallend verhaal geschreven. De man die zijn baas liet verdwijnen heeft zeker goede aspecten, maar de echte spanning ontbreekt en hier en daar neemt de auteur iets te veel zijpaadjes. Ik waardeer het boek met 3 sterren.

Deze recensie schreef ik voor In de boekenkast.

Meer recensies van Dayenne