Ontroerende roman

Dayenne 11 augustus 2020
Sally is weggelopen uit een kliniek en komt bij een wijngaard Liss tegen. Liss biedt haar een slaapplek aan en aangezien Sally geen alternatief heeft, gaat ze op het aanbod in. Sally helpt Liss met allerlei klusjes op de boerderij, zoals aardappels rooien en peren plukken. Ze praten weinig, maar langzaamaan leren ze elkaar toch steeds beter kennen en sluiten de vrouwen ondanks het leeftijdsverschil een mooie vriendschap.

Auteur Ewald Arenz (1965) is docent op een gymnasium in Nürnberg. Hij schreef al meerdere romans en theaterstukken. De smaak van wilde peren is zijn eerste roman die in het Nederlands vertaald is.

De hoofdpersonages in De smaak van wilde peren zijn Liss en Sally, twee vrouwen met een leeftijdsverschil van dertig jaar. Sally is jong en worstelt met zichzelf. Liss herkent zichzelf in Sally en heeft met haar te doen. Ook zij worstelde dertig jaar geleden met zichzelf en de relatie met haar ouders:
“En ik weet hoe het is als dat gevoel, die zekerheid iets bijzonders te zijn, stukje bij beetje kapotgaat, als een boom die je in de verkeerde grond hebt geplant, die je met touwen en palen dwingt om van de zon weg te groeien”.

Het verhaal is geschreven vanuit Sally en Liss, deze perspectieven wisselen elkaar af. Ook worden heden en verleden afgewisseld, waardoor de achtergrond van beide vrouwen steeds meer ingekleurd wordt. Hun samenzijn en de onderlinge gesprekken zorgen ervoor dat beiden meer gaan nadenken over het verleden en dingen gaan relativeren en anders gaan zien. Zo komen ze erachter wat echt belangrijk is in het leven.

Liss woont op een prachtige oude boerderij en verbouwt aardappels, druiven en peren. De auteur weet het landelijke leven met beeldende beschrijvingen over te brengen bij de lezer. Het drukke leven verdwijnt naar de achtergrond. De boerderij en de prachtig verwilderde tuin met perenbomen vormen een mooie achtergrond voor het verhaal. Het brengt rust bij Sally en Liss, maar ook bij de lezer.

De smaak van wilde peren is een ontroerende roman over twee vrouwen die met zichzelf in de knoop zijn geraakt. Door het samenzijn en de prachtige landelijke omgeving worden zij geraakt en leren ze wat belangrijk is in het leven. Ik waardeer het boek met 5 sterren.

Gelezen en gerecenseerd voor In de Boekenkast. Zie voor meer recensies www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Dayenne