Spannende roman

Dayenne 08 juni 2020
In het tv-programma Tusk worden twee gasten uitgenodigd op kamp Tusk, dat zich te midden van de Afrikaanse savannes bevindt. De gasten verblijven enkele dagen in het kamp en worden omringd door camera’s. Daarnaast houdt presentator Bob verschillende interviews met zijn gasten. Een compilatie van dit geheel wordt uitgezonden in een tv-programma op prime time. Presentator Bob is erg gefocust op het behalen van zo veel mogelijk kijkers en heeft daar alles voor over.

Deze keer verblijven actrice Sil Soul en Gerard, directeur van een zorginstelling, op kamp Tusk. Bob heeft hen uitgenodigd, omdat Gerard tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van zijn grote zorginstelling een onhandige uitspraak heeft gedaan over actrice Sil Soul. Gerard moet zijn reputatie hoog zien te houden en weet conversaties meestal naar zijn hand te zetten. Toch weet presentator Bob de zaken echter zo te manipuleren, dat Gerard zijn geduld verliest en bijzondere uitspraken doet, die schadelijk zijn voor zijn goede naam.

De spannende roman Tusk heeft drie hoofdpersonages: Gerard, directeur van een zorginstelling, actrice Sil en mediamagnaat Bob. Drie heel verschillende karakters die in de eerste drie hoofdstukken geïntroduceerd worden.

Mediamagnaat Bob kiest bewust gasten die elkaar waarschijnlijk in de haren gaan vliegen. Tijdens het verblijf op kamp Tusk manipuleert hij zijn gasten en hoopt hij op confrontaties tussen hen beiden, zodat hij een sensationeel programma kan maken en hoge kijkcijfers kan behalen.

Actrice Sil Soul gaat regelmatig naakt in de films waarin zij speelt, waardoor mensen haar soms snel veroordelen: enkel beauty en geen brains zoals Gerard onhandig opmerkt tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van zijn zorginstelling. In het verhaal blijkt dat de actrice veel meer diepgang heeft en meer te bieden heeft dan enkel een mooi lichaam. Sil blijkt een filosofisch denker en heeft haar prachtige gedachten in haar gedichten verwerkt, zoals het gedicht De zandloper.

De zandloper:
Mijn lichaam is een zandloper.
Boven is het hoofd.
Onder is het hart.
De hals biedt enkel doorgang bij vrede.

Als ik geen vrede heb
word ik onstabiel.
Boven zit het vast
en alles voelt zwaar.

Vind ik vrede
dan stroomt het zand
waardoor diepe vreugde
ontstaat in mijn hart.-Koen van der Cruyssen

Een prachtig gedicht met inzichten over het leven. Sil legt in het boek ook verschillende gedichten en gedachten uit, die prachtig en weloverwogen zijn. Deze roman bevat hierdoor een filosofisch tintje dat zeker interessant is als je daarvan houdt. Anders leidt het misschien af van het verhaal en wil je enkel weten hoe het verhaal afloopt.

Het verhaal speelt zich af in kamp Tusk, een luxe kamp midden in de Afrikaanse savanne (Kenia). Actrice Sil brengt voorafgaand aan haar verblijf in kamp Tusk ook enkele dagen door in Nairobi en bezoekt de plaatselijke bevolking. Daarnaast doen de gasten van het kamp een wildsafari waarbij ze een bijzondere ontmoeting hebben met een olifantenkudde. Deze omgeving vormt een prachtige achtergrond voor deze spannende roman.

Auteur van dit boek is de Belgische Koen van der Cruyssen: denker, schrijver en genieter, zoals hij zichzelf omschrijft. In 2014 schreef hij het boek De Zoo. Vervolgens schreef hij in 2018 het boek Ik 2.0. Hierbij begon hij een leuke samenwerking met de Nederlandse dames, Aafje en Jacqueline. Ook zijn boek Tusk heeft hij samen met deze dames geschreven, hoewel Koen van der Cruyssen als auteur op het boek vermeld staat. Aafje heeft prachtige beschrijvingen toegevoegd en Jacqueline deelt geweldige inzichten in het verhaal. Als trio willen ze boeiende verhalen brengen, die zowel in de breedte als in de diepte telkens sterk worden uitgewerkt. Met deze spannende roman Tusk is dat zeker gelukt. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

Gelezen en gerecenseerd voor In de Boekenkast. Zie de website: www.indeboekenkast.com voor meer recensies.

Meer recensies van Dayenne