Boek met potentieel maar te weinig uitgewerkt.

Debby 13 april 2024
Ik mocht “Geen leven zonder schaduw” recenseren van Anja Keijser.

Het boek gaat over Thomas, een jonge man van 28 jaar. Hij maakt in het dagelijks leven vlogs over de online spellen die hij speelt, ook over de bordspellen die hij met een aantal vrienden speelt.
Thomas merkt dat hij gevolgd wordt en probeert actie te ondernemen.
De beslissingen die zijn vader heeft gemaakt toen Thomas nog een kleine jongen was, komen nu verhaal halen bij Thomas met alle gevolgen van dien.

Ik moet jammer genoeg bekennen dat ik het boek niet heb beëindigd. Het verhaal start op zich niet slecht met Thomas die zijn verhaal doet over hoe hij wordt gevolgd en de politie hier niets wil/kan aan doen. Maar dan plots krijgt het verhaal een andere wending en is de politie toch bereid om camera’s en telefoontaps te plaatsen. Dit wordt naar mijn mening te weinig uitgewerkt en voelt een beetje ongeloofwaardig aan. Ondanks deze inspanning wordt Thomas toch ontvoerd en gemarteld. Dit hele stuk lees je vanuit het standpunt van Thomas, het geeft je dan ook het gevoel dat je naar zijn vlog aan het kijken bent. En tijdens de ontvoering is dit toch een raar beeld. Zoals in elke ontvoering willen de ontvoerders geld, maar eigenlijk gaat het verhaal over wraak. Ook dit is wel een beetje verwarrend, maar goed, Thomas’ moeder weet het geld op een wel zeer makkelijke manier bij elkaar te krijgen (ik wou dat ik ook gewoon naar de bank kon bellen en 5 miljoen opnemen) en redt haar zoon van de ontvoerders. Daarna schakelt het standpunt van de eerste persoon over naar de 3de persoon en krijgen we het verhaal van Thomas en zijn moeder en tussendoor de vlucht van zijn vader. Daar heb ik het jammer genoeg opgegeven.

Het verhaal heeft zeer veel potentieel, daar ben ik van overtuigd. Maar het heeft jammer genoeg te weinig diepgang. Het boek telt 146 pagina’s, maak daar het dubbele van en werk het verhaal meer uit en je krijgt een zeer goeie thriller. Nu voelt het aan alsof er te veel moet verteld worden in te weinig pagina’s. Sommige passages voelen voor mij ook zeer ongeloofwaardig aan, iets meer research zou dit zeker kunnen verhelpen. Ik ben naar mijn bescheiden mening een vrij ervaren thrillerfan, voor mij moet een goeie thriller dan ook een gestage rit naar een climax zijn. Dit mis ik wel in dit boek. Maar zoals ik reeds aangaf zie ik echt wel een goed verhaal, mits de nodige aanpassingen. Er zijn zeker groeimogelijkheden.

Meer recensies van Debby