Emotioneel geraakt

deleestrein 21 januari 2024
Kracht van vergeven
Wie nog een mooi boek zoekt voor de komende donkere en vaak sombere dagen heeft met ‘De geheimen van de Bodhiboom’ een prachtig familie-epos in handen. Een betoverde roman vol met familiegeheimen, verborgen trauma’s, liefde en verdriet. Maar het laat vooral de allesoverheersende kracht van vergeven zien.

Drie verhalen vloeien uiteindelijk in elkaar over
Met haar boek ‘De bergen zingen’ wist auteur Nguyèn Phan Qué Mai al te imponeren. Ook ik was zeer onder de indruk van dit verhaal. Ik keek dan ook erg naar uit naar haar nieuwste boek ‘De geheimen van de Bodhiboom’.
Het boek is te verdelen in drie verschillende verhalen. Het eerste verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de Amerikaanse helikopterpiloot Dan. Tijdens de oorlog had hij een affaire met een Vietnamese vrouw. Dit heeft hij echter nooit aan zijn vrouw verteld. Hoe het zijn minnares vergaan is na zijn terugkomst in Amerika heeft hij nooit geweten. Tot hij terug gaat naar Vietnam.
Het tweede verhaal is dat van de zussen Trang en Quynh. Zij ontvluchten hun arme leventje en gaan naar de grote stad Saigon om daar geld te verdienen. Hiervan willen ze ook een deel naar hun ouders sturen. Maar moeten ze hier echt hun ziel en zaligheid voor verkopen? Dan slaat ook nog eens het noodlot toe bij een van de zussen.
Als laatste volgen we het verhaal van Phong, die als vondeling bij de nonnen neergelegd werd. Als zijn verzorgster overlijdt raakt hij het spoor bijster en komt op straat terecht. Wanneer een familie hem adopteert blijkt daar een adder onder het gras te zitten.

Zoals je bovenstaand al lezen kan, krijg je als lezer heel wat te verstouwen en moet je wel echt je gedachten erbij houden. Soms is het ook lastig om te volgen waar de auteur Nguyèn Phan Qué Mai nu precies heen wil. Maar door de mooie, hier en daar poëtische zinnen is het boek maar moeilijk weg te leggen. Uiteindelijk komen alle verhaallijnen prachtig, in een vloeiende lijn, bij elkaar.

Respect en aandacht dat is wat de hoofdpersonages krijgen
Nguyèn Phan Qué Mai heeft van alle personages echte persoonlijkheden weten te maken. De angst, wanhoop, liefde en het verlangen was tijdens het lezen voelbaar, en sommige stukken in het boek wisten me ook echt emotioneel te raken. Ze heeft alle personages gelijkwaardig beschreven, niemand heeft een voorkeurspositie.
Ondanks het zware onderwerp, waar je eigenlijk veel te weinig over leest of ziet, is he boek ‘De geheimen van de Bodhiboom’ een prachtig ontroerend verhaal geworden. Zonder te overdrijven heeft auteur Nguyèn Phan Qué Mai de verschrikkelijke geschiedenis een geloofwaardig en respectvol gezicht gegeven. Een geschiedenis die tot op het heden nog steeds invloed op families heeft. Maar ook een geschiedenis die in de oorlogen die helaas nu aan de gang zijn weer gelijkwaardige toestanden veroorzaken. Een oorlog tekent mensen voor het leven en suddert nog generaties langdoor. Zelf schrijft ze aan het einde van haar boek dit erover:

''Deze roman is een gebed voor een wereld met meer compassie, meer vrede, meer vergiffenis en heling. moe er een einde komen aan alle gewapende conflicten.''

Emotioneel geraakt en weer wat geleerd
Net als bij het boek ‘De bergen zingen’ werd ik emotioneel geraakt door het boek ‘De geheimen van de Bodhiboom’. Het is goed om dit soort verhalen te blijven vertellen. Ik mag hopen dat auteur Nguyèn Phan Qué Mai met nog veel meer van dit soort prachtig geschreven romans gaat komen.

Meer recensies van deleestrein