Fenomenaal!

deleestrein 08 december 2019
Richard Russo is bij vele bekend als de schrijver van het boek 'Empire Falls' waarmee hij de prestigieuze Pulitzerprijs won. De roman 'Mohawk' is echter zijn debuut en nu eindelijk vertaald in het Nederlands.
Ook in dit verhaal laat Russo wederom zien dat hij op een fenomenale wijze de gevoelens en gebeurtenissen in een kleine gemeenschap kan neerzetten. Daarin brengt hij de zwaarte van het bestaan met compassie, humor en scherpzinnigheid aan het licht. De personages worden langzaam aan je voorgesteld - kleine helden en aardige losers - waardoor je met allen een speciale band opbouwt en begrip krijgt voor hun situatie. Maar het is vooral de sfeer van het dorp en haar gemeenschap, wat maakt dat je meeleeft en wil doorlezen om te weten hoe hun levens zich gaan ontwikkelen. Zelden ga je in zo een korte tijd zoveel van een boek, een onbekende plaats en niet eerder aan je voorgestelde personages houden en sluit je hun voor altijd in je hart. Dit is eigenlijk zijn beste boek durf ik wel te zeggen en zou het lezen én herlezen meer dan waard zijn.

Meer recensies van deleestrein