Ga door met lezen. Ik wil dat je begrijpt wat ik heb gedaan.
- Dagboek

Al ruim vijf jaar terroriseert een moordenaar, ook wel ‘Aap’ genoemd, de inwoners van Chicago. Zijn modus operandi is altijd hetzelfde: hij straft mensen door hun kinderen te ontvoeren. De volgende dag ontvangen de ouders een pakketje met daarin een oor, de dag daarna volgen de ogen en tot slot de tong.

Wanneer er bij het lichaam van een verkeersslachtoffer een pakketje met een afgesneden oor wordt gevonden, denkt detective Sam Porter dat dit de moordenaar is die hij zoekt. Hij heeft 72 uur om het laatste slachtoffer te vinden, maar iets blijft aan Porter knagen. Was de aanrijding wel een ongeluk? En is de overleden man inderdaad de seriemoordenaar, of loopt de echte killer nog vrij rond?

Zoals jullie ondertussen weten ben ik fan van Nederlandse thrillers. De vertaling van ‘The fourth Monkey’ was voor mij dan ook zeker even andere koek dan ik gewend ben. Door veel lovende recensies die ik heb gelezen over dit boek, heb ik dit boek voor een prikkie aangeschaft bij het Kruidvat.

Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik erg verrast ben door dit boek. De thriller is erg fijn in elkaar gezet. ‘Horen, zien, zwijgen’ beschrijft de jacht op een seriemoordenaar in Chicago binnen een tijdsbestek van drie dagen. Het boek wordt vanuit drie perspectieven beschreven, namelijk dat van Sam Porter, Emory en fragmenten vanuit het dagboek van Aap die door Porter worden gelezen.
Porter wordt in het boek neergezet als een ijzersterke detective, maar al gauw kom je erachter dat Porter een rugzak met zich meedraagt. Wat dit precies is kom je later in het boek achter.

Ook Aap wordt erg sterk beschreven; de moorden en daden die hij pleegt zijn goed uitgewerkt. Aan de hoofdstukken uit het dagboek moest ik wel even wennen in het begin, maar naarmate het verhaal vorderde vond ik ook deze passages steeds spannender worden. De hoofdstukken zijn relatief kort, waardoor je het boek makkelijk tussendoor even weglegt. Ik heb weleens boeken gelezen waarin de vertaling van woorden niet helemaal lekker was en hier was ik bij dit boek ook een beetje bang voor. Mijn angst bleek echter niet terecht, want dit boek is echt uitstekend vertaald. De achtergrond van Porter had naar mijn mening wel iets meer uitgediept mogen worden; dit is dan ook een klein minpuntje wat ik heb kunnen opmerken aan dit boek.

‘Horen, zien, zwijgen’ krijgt van mij 4,5 mooie sterren en ik ben erg benieuwd naar ‘Het vijfde meisje’, het vervolg hierop.

Reacties op: Sterke karakters in het boek!

Horen, zien, zwijgen - J.D. Barker