Aangrijpend verhaal

Demi Stein 06 augustus 2020
"Zondagskind" gaat over een meisje genaamd Jasmijn Vink. Zij is net even anders dan andere kinderen van haar leeftijd en vind daardoor ook moeilijk aansluiting bij haar leeftijdsgenootjes.

In dit verhaal wordt je meegenomen in het perspectief van Jasmijn. Je leest wat ze ervaart, hoe zij denkt over zaken en wat haar gedragingen zijn. Aan bepaalde dingen kan ze zich echt vastklampen, maar van andere dingen probeert ze zich niks aan te trekken (bijvoorbeeld hoe ze zich zou 'moeten' gedragen). Dit zorgt voor een aantal situaties die voor haarzelf, maar ook voor haar omgeving niet gemakkelijk zijn. Toch lijkt ze zich altijd wel te redden en leert ze veel over de wereld om haar heen. Maar ondanks alle obstakels leert ze ook veel over zichzelf, wat wellicht nog wel het belangrijkste is.

Al vanaf de eerste bladzijde had het boek mij al in zijn greep. Het begin is heel sterk, maar eigenlijk blijft het hele verhaal sterk.

Door de schrijfstijl van Judith leef je echt mee met Jasmijn. Je verplaatst je in haar wereld en in haar denken en dit zorgt ervoor dat je de situaties die voorkomen beter gaat begrijpen. Je gaat begrijpen waarin Jasmijn 'anders' is en wat dat met haar, maar ook met haar omgeving doet.

Het verhaal is echter heel fijn geschreven, waardoor je door de (bijna) 480 bladzijden heen vliegt. De ontwikkeling die Jasmijn doormaakt is ook zo interessant om te lezen dat ik eigenlijk niet wilde stoppen met lezen (maar helaas, soms moeten er ook andere dingen gebeuren, zoals een puppy uitlaten bijvoorbeeld...). De zinnen die er gebruikt zijn, zijn ook erg mooi. Ze zijn heel sterk, vol met gevoel en soms zelfs herkenbaar.

Zoals ik al zei is het hele verhaal sterk. Maar het is meer dan sterk. Dit boek neemt je mee in een verhaal waar eigenlijk alles in voor komt. Liefde, verdriet, buitengesloten worden, pesten, hoe het is om anders te zijn. Het is aangrijpend, maar vaak ook hartverwarmend en op een aantal stukken ook verdrietig. Dit boek is écht prachtig!

Wil je graag meer weten over hoe mensen met asperge leven, of wil je gewoon een mooi maar krachtig verhaal lezen, dan raad ik je dit boek zeer zeker aan! Dit boek is één van mijn favoriete boeken geworden en heeft een plekje in mijn hart gekregen.

Meer recensies van Demi Stein