een soort van recensie ofzo: De laatste reis van Ballarinus (10+)

de.sebastiaan 15 oktober 2020
Op een gegeven moment kom je op het punt dat je een cover ziet van @lindefaasillustrations en dan niet verder nadenkt. Al is het verhaal helemaal niks dan heb je altijd haar tekeningen nog. Ik ben benieuwd naar dit boek. Ik weet er namelijk helemaal niks over!

Ravi woont in een caravan samen met zijn hond IJs. De sterren herinneren hem aan zijn moeder waarmee hij daar woonde. En dan krijgt hij een abonnement op de dierentuin en ontmoet hij ook nog eens de kapitein Sep. Kapitein van de Ballerinus. De dieren uit de dierentuin dreigen aan de slager verkocht te worden en dan wordt de Ballerinus een beetje De Ark van Noah. Ze moeten terug naar huis. Hun echte thuis.

Ik vind het een schattig verhaal. Ravi is een lieve jongen met een groot hart en ik ben bereid om hem in mn hart te sluiten. En ook bij de relatie die hij met Sep krijgt zou dit kunnen gebeuren. Maar dat gebeurde niet… Begrijp me niet verkeerd. Het verhaal is tof! Er zit absoluut spanning in, het is grappig en af en toe word ik verrast. Maar een diepere laag mist…

Bijna elk hoofdstuk is wel weer een nieuw avontuurtje en het probleem voor mij is dat het erg op elkaar gaat lijken. Ze worden op dezelfde manier opgebouwd en dat ken ik op een gegeven moment wel. Maar Ravi en Sep verdienen eigenlijk meer ontwikkeling. Ik had heel graag gelezen hoe zij dichter bij elkaar kwamen te staan door interacties. Je kan ook denken “ja maar ze maken toch van alles samen mee?” en dat is ook wel zo, maar meer gevoel en emoties vind ik zelf heel mooi.

Als je van boeken houdt waarin steeds alles mis gaat dan moet je dit lezen. Om de haverklap gebeurd er wel weer iets. Ze reizen de hele wereld over dus van de kou tot de hitte en van de zee tot aan rivieren. Ik heb me zeker vermaakt met dit boek en ik weet zeker dat een hele hoop mensen dat ook zullen doen!

ps. De illustraties zijn awesome. Maar dat was al wel duidelijk geloof ik.

Meer recensies van de.sebastiaan