een soort van recensie ofzo: De Zevensprong

de.sebastiaan 25 mei 2020
Een echte klassieker die ik wel zag maar nooit las. De dvd-box staat in de kast en vind ik te gek. Maar is het boek net zo tof?

Frans van der Steg is net in een dorp komen wonen en meester van groep 7. Hij verzint verhalen met hem in de hoofdrol als Frans de Rode. Door zijn vuurrode haar. Maar dan krijgt hij een mysterieuze brief en belandt hij daadwerkelijk in een avontuur waarin hij een belangrijke rol zal spelen.

Het blijft absoluut een tof verhaal en helemaal niet vreemd dat daar een serie van is gemaakt. Het boek De Zevensprong komt uit 1967 en nu dus ruim 50 jaar oud. Aan het verhaal is dat bijna niet te merken. Behalve dan dat er zo af en toe wordt gerookt. Maar aan de woorden die worden gebruikt en de zinnen die ermee worden gemaakt merk ik het heel goed. Daardoor word het voor mij wat oubollig en gedateerd. Het lezen gaat me dan ook niet zo heel lekker af.

Ik kan er niks aan doen maar ik ga toch vergelijken. Hoofdpersoon Frans vond ik in het boek helemaal niet sympathiek. Volgens mij is dat is dat in de serie anders. Frans is veel boos, chagrijnig en wantrouwend. Dat laatste snap ik overigens natuurlijk wel. Misschien komt dat omdat hij leraar is en leraren vroeger toch anders waren? Of anders naar gekeken werd? Verder zit het verhaal vol met interessante, mysterieuze en eigenzinnige karakters en heeft iedereen zijn eigen significante rol in het verhaal. Ook als je de serie gezien hebt is het weer uitzoeken wie wie is en door het boek krijgen ze nog meer diepte. Ik was heel blij te lezen dat het einde anders is dan in de serie! Man man man wat een anticlimax is dat.

Al met al een leuk verhaal, maar in de huidige vorm niet perse voor mij. Een moderne bewerking van dit verhaal zou ik helemaal te gek vinden! Maar vind ik De Zevensprong oubollig geschreven omdat ik het verhaal al ken? Ik heb nog een Tonke Dragt in de kast staan. Dus ik ga het meemaken…

Meer recensies van de.sebastiaan