een soort van recensie ofzo: Hadden de Grieken al raketten? (7+)

de.sebastiaan 30 september 2020
De @kinderboekenweek begint vandaag en het thema is GESCHIEDENIS! Dat is voor mij een heel mooi moment om de geschiedenis van de ruimtevaart erbij te pakken. Maar wel in een vorm waarmee ik dat nooit eerder deed…

Van lang lang geleden naar toen dan naar nu en vervolgens daar voorbij. Dat heeft Govert Schilling gedaan met het ruimtereizen. Waar komen we vandaan en waar gaan we heen? Samen met de illustraties van Tjarko van der Pol ken je na 96 pagina’s de stappen die zijn gemaakt in de bijzondere ontdekking naar ons heelal.

De vorm valt meteen op. Het leest soms wat onhandig maar het is dan ook geen leesboek ;) Het staat vol toffe feitjes. Het had van mij nog wel iets verhalender geschreven mogen worden maar dan zou de leesleeftijd omhoog gaan denk ik. Het is namelijk kort en bondig geschreven en voor de jonge geïnteresseerde absoluut een must-have! En voor de bovenbouwers trouwens ook! ;)

Er komt namelijk van alles aan bod. Het dromen over de ruimte van lang lang geleden. Het schrijven over ruimtereizen en experimenten van wat minder lang lang geleden. Het gebruik van satellieten van een beetje lang geleden. De ruimtereizen van nu en de dromen, wensen en verwachtingen voor de toekomst.

De tekeningen zijn speels en er is veel te zien. Elke bladzijde is een zoekplaatje! De tekeningen staan soms door elkaar over de pagina’s. Welke tekening hoort bij welk stukje tekst? En vind jij alle karakters? Ook word je aangezet om tekeningen te maken, na te denken over je eigen ruimtereizen en je fantasie de vrije loop te laten gaan.

Houdt jij ook zo van de ruimte en ruimtevaart als ik? Dan heb ik een tip! Kijk de film “Apollo 11”. De originele beelden van de eerste maanlanding zijn helemaal opgepoest en ziet er waanzinnig uit! Je krijgt zo een heel mooi beeld hoe een ruimtereis er van begin tot het einde verloopt.

Wil je nog een stapje verder? Kijk dan “Wonders of the universe” of “Wonders of the solarsystem” van @profbriancox Dan kom je echt van alles te weten over ons heelal. Prachtig!

Meer recensies van de.sebastiaan