een soort van recensie ofzo: Het Raadsel van de Zee

de.sebastiaan 25 mei 2020
De zee. Het blijft altijd heerlijk om over het strand te wandelen en de zee in je oren te horen fluisteren. @jonnekramer heeft vast hetzelfde. Zij schreef dit boek met de zee in de hoofdrol. Tenminste, dat vind ik. De andere hoofdrol is voor Ravian. Een naam die je niet vaak hoort en wat heel avontuurlijk klinkt. En omdat mijn neefje ook zo heet heeft het nog een klein extraatje.

Ravian is jarig en zijn vader komt dan altijd speciaal thuis van zijn werk op zee. Maar dit keer is het anders. Hij komt niet. En ravijn weet dat het niet goed zit. Hij laat alles achter en gaat op zoek naar zijn vader. Dat doet hij niet alleen. Hij heeft Marvin. Marvin is een zeemeeuw en zijn beste vriend.
Van horen zeggen zit zijn vader misschien op een vervloekt schip. Het schip: De Nachtkaper. En natuurlijk word het afgeraden om daarnaar op zoek te gaan. En zeg nou zelf… Op een vervloekt schip zitten… Dat lijkt me niet wat. Natuurlijk belandt hij op dat schip en is per direct onderdeel van de bemanning. Eenmaal op zee wordt het een groot spannend avontuur. Lukt het Ravian om zijn vader te vinden? En wat kan Marvin voor hem betekenen?

Het is een 10+ boek, maar als je 8 bent en je vind het te gek om te lezen, dan ga je hier ook heel erg van genieten! Het is niet zo moeilijk en het verhaal is duidelijk. Maar als ik eerlijk ben vind ik het boek te kort. Er hadden van mij nog wel 100 pagina’s bij gemogen. Op heel wat momenten wilde ik meer van dat wat er was. En ik wilde vooral meer van Marvin. Het ene hoofdstuk van zijn avontuur in zijn eentje is veel te weinig. Hij krijgt een belangrijke rol en daar had ik graag meer over gelezen. Is dat negatief? Volgens mij niet. Ik wilde er graag meer pagina bij en dat zegt vooral dat ik er meer van wilde lezen.

Ik woon niet aan zee. Helaas. Maar wel zijn er regelmatig meeuwen in de buurt te vinden. En als je dan in bed ligt en de meeuwen maken buiten hun geluiden, dan waan je je op het schip “De Nachtkaper”. Een heel fijn avontuurlijk boek over vriendschap, mysteries en de zee.

Meer recensies van de.sebastiaan