een soort van recensie ofzo: Ieorg Idur (7+)

de.sebastiaan 02 september 2020
Laatst las ik ‘Mathilda’ en eindigde met de vraag welk Roald Dahl boek ik ECHT zou moeten lezen. Deze titel zat ertussen. Nooit van gehoord. Dus HUP!

Meneer Hoppes woont boven de liefde van zijn leven. Tenminste… Zij van hem maar of dat ook andersom is? En dan hoort Hoppes de onderbuurvrouw klagen dat haar huisdier, Rudi de Schildpad, te klein is. En zoals het een echte man betaamt bedenkt hij een leugen om haar hart te veroveren.

‘Ieorg Idur’ is een echt Roald Dahl boek. Dat merk ik meteen aan alles. Het is een beetje raar en het leest gezellig en de altijd toffe illustraties van Quentin Blake maken het helemaal RD.

Maar waarom maar 1 maantje? Ik doe dat niet snel. Het is zelfs mijn eerste. Noem me een zeur, noem me PC maar er is iets aan dit boek wat bij mij verkeerd valt.

⚠️⚠️⚠️SPOILER ALERT⚠️⚠️⚠️

Zoals al was te lezen bedenkt de man een leugen. De onderbuurvrouw wil ZO ONTZETTEND GRAAG dat haar huisdier groter wordt, en daardoor al haar logisch denken overboord gooit, dat ze er alles voor over heeft om een groter dier te hebben. Maar echt alles. Hoppes zegt dat hij weet hoe een schildpad sneller groeit. De buurvrouw smeekt hem dit geheim te vertellen en zegt dan “Ik zal uw slavin zijn tot het einde van mijn dagen.”. Bij die woorden gaat er een rilling van opwinding door Hoppe heen.

Hij koopt alle schildpadden in de stad om elke week de schildpad te verwisselen. Na een aantal weken vind de buurvrouw het dier te groot en verzint hij weer een list. Weer verwisselen. De schildpad is nu groot genoeg. Snel het bewijsmateriaal opruimen en de buurvrouw in zijn armen laten vliegen. Wat is zij die man intens dankbaar. Heeft hij daar mooi even misbruik van kunnen maken. Een relatie gebaseerd op leugens. Maar hij heeft zijn zin. Hij is met haar getrouwd. Zij weet van niks en nu kan ze zijn slavin zijn tot het einde van haar dagen…

Ik snap dat je het kunt lezen als een onschuldige actie van een schattig mannetje maar kom op #2020 En de zin “(...) en ze leefden nog lang en gelukkig” maakt het niet ineens oké.

Meer recensies van de.sebastiaan