een soort van recensie ofzo: Leeuw met Strepen (9+)

de.sebastiaan 10 augustus 2020
Dit boek wilde ik sowieso al lezen, maar morgen staat ‘Lees Live’ van De Kinderboekwinkel in het teken van dit boek. Schrijvers Marlene Rebel en Lucinda Vos zijn ook van de partij dus reden genoeg om het nu te gaan lezen. Dan kan ik eens een keer meepraten. Of niet.

Amsterdam ergens in de 17e eeuw. De pest heerst maar het zusje van Jacob heeft het zeker niet. Cat heeft een andere huidziekte. De stupide buurvrouw denkt dat Cat de pest heeft en slaat alarm. En dan staat de pestdokter voor de deur. Lukt het Jacob om Cat te redden? En hoe zit het met hun vader en moeder?

Het eerste hoofdstuk heeft maar 1 pagina en een typerende omlijsting. Als ik die pagina hardop met een donkere stem en langzaam lees, is de toon van het boek helemaal gezet.

Ik sla de bladzijde om en dan is daar Jacob. Dit is zijn verhaal. Ik word helemaal meegenomen in zijn wereld. Een wereld die ik ken uit geschiedenisboeken maar nu wordt het even werkelijkheid. Oud Amsterdam leeft op en ik kan de pest bijna ruiken. Hij neemt me mee door de straten, naar de haven en het pesthuis. Hij laat zien hoeveel de pest zijn leven beïnvloedt én laat mij zien dat ik tijdens “onze” pandemie eigenlijk niks te klagen heb.

Om de x-aantal bladzijde komt er weer een 1-paginahoofdstuk. En die maken voor mij dit boek. Die hoofdtukken zijn geschreven vanuit een ander perspectief. Ze geven mij een heel kleine voorspelling. Ze geven mij het boek dat beetje extra spanning. Ze zorgen er sowieso dat ik verder moet lezen.

Ergens geeft dit verhaal mij een nostalgisch gevoel. Het boek dat ik vroeger het vaakst heb gelezen schiet namelijk met vlagen door mijn hoofd tijdens het lezen. Het doet me denken aan ‘Kruimeltje’. Is dat gek?

Ik heb absoluut genoten van dit spannende boek! En trouwens, beter ben je niet bang voor ratten. Die lopen namelijk overal rond in dit boek.

Meer recensies van de.sebastiaan