een soort van recensie ofzo: Matilda (7+)

de.sebastiaan 12 augustus 2020
Het is weer eens tijd voor een echte classic. Maar wat heb ik nog toe te voegen aan een boek dat al zo vaak is gelezen en waar alles al over is geschreven? Geen idee. Maar ik doe het toch.

Matilda is een meisje van 5 die bij haar vader, moeder en broer woont. Ze is een heel bijzonder meisje. Een waanzinnig slim meisje. Praten als een volwassenen met 1.5, lezen toen ze 3 was en nu heeft ze alle boeken van de grote schrijver gelezen. Haar ouders zien haar niet voor wie Matilda is. Zij zijn vooral met zichzelf en de tv bezig. En dan besluit Matilda het heft in eigen handen te nemen.

“Hoe durft zij te genieten van boeken lezen terwijl ik dat niet kan!” is een zin die ik al heel snel lees en het blijft bij me hangen. Het laat heel mooi zien waarom de ouders van Matilda tegen haar doen zoals ze doen. Ergens heb ik medelijden met haar maar ik voel dat dat niet echt hoeft. Ik weet dat ze slim genoeg is om verder te kijken. Om te begrijpen waarom haar ouders zo doen en zijn.

En dan begin ik me iets af te vragen. Wanneer wordt ze nou ouder? Ik lees dat ze opgroeit tot 5 jaar en dan stopt het. Ik heb nooit geweten dat Matilda pas 5 is! En dat maakt haar als persoon nog indrukwekkender. Misschien wat ongeloofwaardig, maar om daar nou over te vallen bij de boeken van Roald Dahl ;)

Het is absurt, hilarisch, schrijnend, compleet waanzinnig met hier en daar een emotioneel momentje. Ik wil dat juffrouw Engel mijn juf was geweest en ondanks de bizarre Bulstronk had ik graag bij Matilda in de klas gezeten. Never a dull moment!

Ik had het nooit gelezen maar ik heb toch een nostalgisch Roald Dahl gevoel gekregen. Ik vind ‘Matilda’ helemaal te gek maar niet mijn nieuwe favoriet.

Welk boek van Roald Dahl MOET ik echt hebben gelezen?

Meer recensies van de.sebastiaan