een soort van recensie ofzo: Mijn verjaardag gaat niet door!

de.sebastiaan 25 mei 2020
In een tijd waarin bijna niets meer doorgaat zou dit misschien wel het ergste kunnen zijn… Je verjaardag gaat niet door… Puur om de titel (maar ook wel heel erg de uitgever) wilde ik deze lezen. Vervolgens lees je op de achterkant de drie woorden die dit boek moet omschrijven en dat zijn: humor, vriendschap en… verkleedpartijen! En dan denk ik “kom maar door!”.

Tom is bijna jarig en dit jaar is zijn geluksverjaardag. Dat is als je leeftijd hetzelfde is als de dag dat je jarig bent. Dus Tom wordt 11 op de 11e van de maand. Dat is dus knetter bijzonder en het moet en zal de meest te gekke verjaardag worden ooit! En je voelt hem al aankomen… Zijn verjaardag gaat niet door… Maar hoe dat zoal komt en of het nog goed komt moet je zelf maar (voor)lezen.

Ik vond dit boek helemaal leuk! Het is een aaneenschakeling van absurde gebeurtenissen en bizarre plannetjes. Geen diep boek maar eentje wat je heerlijk en snel uitleest. In het begin kwam ik erachter dat het boek in hetzelfde universum afspeelt als het boek hiervoor (Broer te ruil!). Tom zit bij de hoofdpersoon van dat boek in de klas. Je hoeft dus absoluut niet dat vorige boek gelezen te hebben (alhoewel ik er wel heel benieuwd naar ben). Jo Simmons schrijft heel fijn. Het is niet kinderachtig en goed te doen voor als je 8 bent. Ik had daar vroeger vast een hele hoop plezier uitgehaald en waanzinnig goed met Tom kunnen meeleven (en nog steeds). Want hoe vreselijk is het ook als je verjaardag niet doorgaat!

Dus vooral lezen als je van absurditeit houdt, zin hebt om te lachen en je je graag verkleed!

Meer recensies van de.sebastiaan