een soort van recensie ofzo: Nevermoor: Morrigan Crow en het Wondergenootschap

de.sebastiaan 25 mei 2020
“Voor fans van Harry Potter!” las ik. Oké, dat ben ik. En even later kom ik erachter dat dit boek echt waanzinnig hoog wordt beoordeeld. Er is blijkbaar een hype aan de gang rondom dit boek. Reeks. Het tweede boek is ook al uit en het derde komt eraan. Als dit zo tof als de mensen zeggen geef je jezelf dus een tof kado! Iets waarop je niet kunt wachten tot het volgende deel uitkomt. Zoals toen… Maar vind ik de hype terecht?

Morrigan Crow is een vervloekt meisje en zij wordt bijna elf. En als ze elf wordt sterft ze. Dat is haar lot. Maar door omstandigheden belandt ze in Nevermoor. Een magische stad. Ze kan lid worden van van het Wondergenootschap maar dan moet ze 4 proeven doorstaan. Lukt het haar om deze proven door te komen zonder kleerscheuren?

Waar zal ik beginnen… De verwachting is hoog. Het ligt al een tijdje in de kast maar beginnen deed ik er niet aan. Misschien wil ik het idee van eventuele ‘Harry Potter Fandom’ vasthouden. Het idee is namelijk heerlijk. Niet kunnen stoppen met lezen, niet kunnen wachten, willen weten hoe het verdergaat, je onder laten dompelen in een andere wereld.

In de eerste 150 pagina’s bereikt Nevermoor dit niet. Ik moet moeite doen om verder te willen lezen. De Wereld die Jessica Townsend schets is een beetje vreemd. Speelt het zich hier af? Er zijn genoeg aanwijzingen… maar tegelijkertijd is er teveel om aan te nemen dat we ergens anders zijn. Ook vind ik de vertaling een beetje gek aanvoelen. Lezen met tegenzin is niet zo fijn, maar voordat ik er überhaupt iets over mag zeggen moet ik het wel helemaal hebben gelezen. En dan bereik ik pagina 151… Het tiende hoofdstuk heet ‘illegaal’ en vanaf daar wordt het interessant. Volgens mij ben ik de te lange inleiding doorgekomen, want vanaf nu leest het anders. Ik zit erin en wil moet weten hoe dit verder gaat!

De vergelijking met HP is snel gemaakt. Van alle karakters is wel te zeggen wie dat in HP is. Uiteindelijk wordt het verhaal wel echt het verhaal van Morrigan. Ik heb nog niet hetzelfde gevoel als toen…

Vind ik de hype terecht? Uuhm... Misschien kom ik er in boek 2 achter…

ps. er mag nog een halve ster bij ;)

Meer recensies van de.sebastiaan