een soort van recensie ofzo: The Boy who fooled the World (10+)

de.sebastiaan 26 september 2020
Ik ben groot fan van @lisathompsonwrites daar maak ik geen geheim van. Maar het geduld om te wachten tot deze titel in het Nederlands verschijnt heb ik absoluut niet meer. En misschien komt die vertaling wel nooit... Een tip van mij: GA HAAR BOEKEN LEZEN!

Cole Miller is arm. Nou ja… Zijn vader is fulltime Pap en zijn moeder werkt in een museum die dicht moet. Dat maakt Cole automatisch arm. Totdat de beroemdste kunstenaar van het land bij hem op school komt en zijn schilderij fantastisch vind! En dan heeft hij ineens wat geld. Maar er moet nog een schilderij komen… En dan is er ook nog dat schilderij in het museum.

Ik lees niet vaak in het Engels. Het fijne van het Nederlands vind ik dat ik niet nog eens een vertaalslag hoef te maken en dat ik even heerlijk kan verdwijnen in een boek. En de vertalingen van Anneke Bok vind ik waanzinnig gelukt. Hopelijk brengt @uitgeverijbillybones deze ook ooit uit. Uiteraard lees ik het dan nog eens! Maar wat vind ik nou van dit boek?

Het zijn eigenlijk twee verhalen in 1. Dat vind ik te gek maar ook ergens jammer. Hierdoor verdwijnt er wat verdieping in het verhaal wat ik bij Lisa haar boeken zo fantastisch vind. De karakters zijn daarentegen klassiek Lisa. Met weinig woorden kan ze een personage diepte geven. Kan ze mij laten voelen wat het karakter voelt. Kan ze de karakters mijn vrienden laten worden.

Ik leef mee met Cole. Zijn struggles voel ik en zijn wens op een beter leven gun ik hem van alle kanten. Zijn vriend Mason is ook gelaagd. Het gaat niet om hem maar met korte interacties en reacties van hem voel ik zijn pijn. De tekortkomingen binnen zijn gezin. Zijn wensen. Zelfs de kunstenares in het verhaal roept van alles bij me op. Ik vertrouw haar voor geen meter. Wat wil ze doen? Wil ze wat bewijzen? Waarom zo snel, zo groots en zonder onderzoek? Of dat terecht is moet je zelf maar lezen.

Wederom bewijst Lisa waarom ik fan van haar ben. Maar is die ene ster minder dan “normaal” omdat ik het in het origineel heb gelezen? Maar het is het eerste wat ik van haar lees in het origineel. Nu wil ik de rest ook lezen in het origineel.

Meer recensies van de.sebastiaan