Een pamflet van wat we niet willen

de_Stefs 18 april 2020
Winston Smith werkt voor de overheid, maar gelooft niet voor 100% in de partij. In de vreselijke werkelijkheid waarin hij leeft, kan dat zijn dood betekenen. Dat weet hij maar al te goed.

Orwell schetst een wereld die we echt niet willen. Helaas kun je je, hoe vreselijk ook, wel voorstellen dat er leiders op aarde zijn die zo'n maatschappij wel graag willen realiseren.

Het boek beschrijft de wereld waarin Smith leeft, inclusief het waarom. Op ingenieuze wijze wordt je daar als lezer wegwijs in gemaakt. Het enige nadeel van het boek vind ik de Nieuwspraak die gebruikt wordt. Nieuwspraak is abstracter dan 'onze' taal, waardoor de beschrijving van de maatschappij in 1984 ook abstracter wordt. En daarmee minder makkelijk te volgen.

Ondanks dat nadeel is 1984 een geweldig pamflet.

Meer recensies van de_Stefs