Helaas... Een analyse

de_Stefs 25 juni 2020
Dit boek voldeed absoluut niet aan mijn verwachtingen, aan de hand van de flaptekst zocht ik uit hoe dat komt.

De eerste alinea van de flaptekst van het boek De Stagiair is als volgt:
“Volgens de 42-jarige hoofdredacteur Katherine is de nieuwe stagiair Lily een typische millennial: verwend, hypercorrect en zelfbewust. Met haar tante als directeur heeft ze het bovendien maar gemakkelijk als nieuwkomer op de redactie. Lily ziet Katherine juist als een wezen uit een ander tijdperk: hiërarchisch, onaardig en denigrerend.”

Dit is correct, helaas. Het hele boek is 1 grote generalisatie van verschillende generaties. De vooroordelen vliegen je om de oren. Er wordt nergens enige nuance ingebracht of getoond dat iemand niet aan de vooroordelen over die generatie voldoet. Dit is erg vermoeiend en maakt het boek meer iets om aan te ergeren dan om lekker te lezen.

De flaptekst gaat verder met:
“De komst van Lily op de redactie van het Women’s Leadership-magazine verandert alles aan het leven van Katherine. Tot haar eigen ongenoegen raakt ze in de ban van de jonge vrouw, die haar pijnlijk herinnert aan haar eigen ouder worden en vervlogen ambitie. Lily doet poeslief, maar er klopt iets niet. Wanneer Lily toevallig vrienden wordt met háár man en opduikt op borrels met haar vrienden, begint Katherine nerveus te worden. Is zij paranoïde? Of wil Lily haar iets duidelijk millennial?”

Dit stuk klopt enigszins met het boek. Katherine raakt in de ban van Lily,
maar dat Lily haar pijnlijk herinnert aan haar eigen ouder worden en vervlogen ambitie komt niet goed uit de verf. Wat vooral duidelijk word, is dat Katherine hunkert naar aandacht van Lily maar haar eigenlijk niet helemaal vertrouwt. Katherine doet hier echter nauwelijks iets aan. Ze had op veel meer momenten en veel eerder actie kunnen ondernemen, maar laat dit na. Dit zorgt er voor dat vrijwel het hele boek (ca 300 van de 340 pagina’s van mijn e-book) enkel gaat over wat de vrouwen elkaar aandoen. Die acties zijn niet spannend en het wordt ook pas helemaal op het eind duidelijk waarom de vrouwen zich zo gedragen.

Het laatste stuk flaptekst dan:
“'De stagiair' is een zenuwslopende en messcherpe thriller over giftige rivaliteit en het onbegrip tussen twee vrouwen uit andere generaties.”

Hier kan ik kort over zijn: nee.
Het boek is niet zenuwslopend, maar werkt op de zenuwen. En dan niet op een goede, kippenvelachtige manier.
Het boek is niet messcherp, de personages zijn zelfs regelmatig bot naar elkaar.
Het is geen thriller, de auteur noemt het boek aan het eind zelf nota bene een roman!
Er is geen giftige rivaliteit, het gevecht wordt zelfs nooit openlijk aangegaan.
Er is geen sprake van onbegrip tussen twee vrouwen uit andere generaties, er is sprake van niet-communicerende, bevooroordeelde, generaliserende vrouwen die de ander niet willen begrijpen.

Voor op het boek staat dan nog “psychologische thriller”.

Dat vind ik ook niet echt. Voor een thriller heb je spanning nodig die heb ik niet gevoeld. Door de toevoeging van ‘psychologische’ verwacht ik dat het duidelijk wordt wat de drijfveren van de personages zijn. Maar van de personages in dit boek weet je nagenoeg niets, behalve dat ze elkaar niet kunnen uitstaan door hun vooroordelen. Je weet niet waarom ze verder mogelijk reden hebben elkaar te haten en je ziet ook de goede kanten van de personages niet of nauwelijks. Zelfs aan het eind (als je verteld wordt waarom de personen doen wat ze doen), snap je eigenlijk nog niet waarom ze het doen. Omdat er gedurende het verhaal nagenoeg geen aanwijzingen komen waarom de vrouwen zich gedragen zoals ze doen, duurt de aanloop naar de (anti)climax daarnaast ook wel erg lang... Daardoor is het gros van het boek te omschrijven als vrij veel gezeur tussen de vrouwen, over elkaar maar niet uitgesproken naar elkaar. Geen psychologische thriller dus.

Kortom, ik moest me echt aan het lezen zetten. Het is dat ik dit boek las voor een buzz en leesclub, anders was dit boek onderop mijn ‘ooit-nog-eens-uitlezenstapel’ gekomen.

Meer recensies van de_Stefs