Holy Trientje leest als een treintje – begin als intercity, eindigt helaas als stoptrein.

de_Stefs 23 oktober 2019
Voor de Leesclub heb ik het boek Holy Trientje van Anne-Gine Goemans gelezen. Op basis van de kaft, kafttekst en preview had ik de verwachting dat ik een roman (fictie) gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen zou gaan lezen. Door de reacties van andere leesclub leden kwam daar de verwachting bij dat de schrijfstijl prettig (vlot leesbaar) en vol humor zou zijn. Al deze verwachtingen zijn uitgekomen, Holy Treintje is een boek over een zwaar onderwerp (kernbommen en rampen bij kerncentrales) maar toch leest het boek makkelijk en wordt het nergens te zwaar door de humor en schrijfstijl van Goemans.

Het eerste deel van het boek is hierbij overigens mijn favoriete deel, de personages worden zo goed beschreven dat je er direct een beeld bij hebt. Zo wordt de non Trientje beschreven door onder meer de volgende zinnen “Ze was een vreemd soort kruising tussen een elfje en de lichtgevende kwal die ik een keer in zee had gezien” en “Die habijtzakken waren een vuilnisbak en de zak van Sinterklaas ineen”. Hoe kom je erop?

In het tweede deel van het boek komt alles samen, al laat Goemans hier wat mij betreft wat steken vallen. De uitgebreide beschrijvingen uit het eerste deel ontbreken hier namelijk, waardoor ik af en toe miste hoe we in een bepaalde situatie waren beland. Vooral hoe alle personages samenkomen kntbrak wat mij betreft. Had Goemans hier de stijl van het eerste deel doorgezet dan had ik 1 ster meer gegeven.

Het eind is verhelderend, maar ook weer een andere stijl (formele, afstandelijker – een soort nieuwsberichten). Dat maakte het voor mij wat rommeliger. Ik werd hierdoor ook abrupt uit het verhaal gehaald, waardoor het voor mij ook afbreuk doet aan de boodschap. Bij een boek als dit mag de lezer op het eind best met een ongemakkelijk gevoel achterblijven. Een gevoel van ‘vreselijk, wat kan ik hieraan doen?’ mag zeker bij een boek met zo’n duidelijke boodschap, maar door het eind had ik meer het gevoel ‘vreselijk wat er gebeurd is, maar als ik dit zo lees is er niets dat ik kan doen wat enig effect oplevert’. Door het formele einde kom ik helaas ook weer een ster lager uit.

Al met al is Holy Trientje van Anne-Gine Goemans voor mij 3 sterren.

Meer recensies van de_Stefs