Mooie roman over hoe verder na een relatiebreuk

Diane Kooistra 14 februari 2020
Blijf bij mij is het vervolg van deel 1, "kom naar huis" waarin Luc en Hanna stapelverliefd op elkaar werden maar elkaar aan het einde van het boek moesten laten gaan. De lezer in vertwijfeling achterlatend. In dit deel wordt het verhaal dat volgt vanuit Luc en vanuit Hannah verteld. In het begin is er vooral woede en verdriet om wat er gebeurd is. Hannah leert Julian kennen via haar werk, een leuke vent. Met zijn eigen kijk op de liefde. Luc wordt vader en dit brengt ook weer verplichtingen en gevoelens naar boven. Toch laat het lichaam van Luc aan hem merken dat hij zo niet door kan gaan.

Zonde, eeuwig zonde, dat het zo tussen hen moest zijn. Dat ze niet was wat hij nodig had en andersom net zo.

Met deze mooie zinnen maakt Emma Anna van dit verhaal een prettig verhaal om te lezen met veel ruimte voor gevoelens van de hoofdpersonen. Er zijn niet veel terugblikken in wat er in het vorige deel gebeurd is en dat maakt dat je dit boek niet los kunt lezen van deel 1. Dat zou echt zonde zijn.
Het verhaal loopt in het begin een beetje stroef maar naarmate je verder leest neemt Emma Anna je mee naar de levens van Hannah en Luc en deze twee laten je niet meer los en Emma Anna laat pas aan het eind van het verhaal de ontknoping zien. Ook laat Emma Anna duidelijk zien hoe moeilijk het kan zijn om je leven weer op te pakken na een breuk en hoe moeilijk het is om gebroken vertrouwen weer te herstellen. Blijf bij mij is een alles omvattende titel van een heerlijk romantisch verhaal met verschillende lagen. Dat komt onder andere omdat het verhaal van verschillende kanten belicht wordt en het verhaal verder gaat dan de twee hoofdpersonen. Voor de romantische lezer die ook van een beetje drama houdt.

Meer recensies van Diane Kooistra