Diane Kooistra 25 april 2024
Daantje dirigentje en de stilgevallen fluit van Erik van Os, Elle van Lieshout en tekeningen van Emanuel Wiemans

Erik van Os is kinderboekenschrijver. Samen met zijn vrouw en collega-schrijver Elle van Lieshout maakte hij al vele kleuter-, peuter- en prentenboeken.
Emanuel Wiemans is een illustrator, animator en storyboardkunstenaar die woont en werkt in Haarlem met zijn vrouw en twee kinderen.

Dit is het derde deel in de serie rondom Daantje dirigentje. Daantje dirigentje is een meisje dat in elk deel van deze serie met een ander muziek instrument een avontuur aangaat. Dez serie zal uiteindelijk uit zeven delen bestaan. De vorige delen waren:

Daantje dirigentje en het verhaal van de viool,
Daantje dirigentje en een hoorn met een verhaal

Ik heb eerder Het verhaal van de viool gelezen en gerecenseerd en hierover schreef ik:” Een pareltje in de boekenkast maar stevig genoeg om regelmatig (voor) te lezen.”

In dit deel staat een fluit centraal. Daantje gaat op zoek naar de fluit want die wil niet meedoen. Hij heeft een nachtegaal horen zingen en is hierdoor onzeker geworden.
In een mooi en meeslepend verhaal wordt de lezer meegenomen in de nieuwe uitdaging die Daantje dirigentje aan moet gaan om het orkest compleet te krijgen.

Het verhaal is weer mooi op rijm neergezet in korte tekstjes die lezen als een liedje. De kern van dit verhaal gaat erover dat je in een groep (mensen) vaak regels en afspraken hebt. Als er dan iemand van buiten komt die dingen zomaar gaat veranderen dan geeft dat problemen. Maar ook die zijn samen op te lossen. Het gaat ook over de vraag waar iemand op zijn of haar plek is. Dat lijken best moeilijke onderwerpen maar het is goed om deze onderwerpen op een lichte manier met behulp van dit leuke boek bespreekbaar te maken.
Dit is een hele toegankelijke manier om regels in de klas of in huis bespreekbaar te maken.
Gelukkig zit er achterin het boek weer een QR code.
Met deze code kunnen jullie luisteren naar twaalf Zwitsal slaapliedjes die door het Concertgebouworkest worden gespeeld. En er is een extra QR code die de fluit laat horen en meer laat zien over het Concertgebouworkest.

Meer recensies van Diane Kooistra