SOS Samoerai is een spannend kinderboek met wijze lessen waar jong en oud van zouden kunnen leren.”

Diane Kooistra 28 april 2024
Charlotten Doornhein is kinderboekenauteur, jiu-jitsu trainer en Rites of Passage begeleider. Ze schreef eerder De droomkoffer en de gedichtenbundel Zijn wie je bent, worden wat je wilt.

In SOS Samoerai training gaan we naar de familie Ferreira, de kinderen krijgen les van een grandmaster in Jui Jitzu. Van hem leren ze belangrijke zaken die lijken op levenslessen die iedereen wel kan gebruiken. Maar voor het zover is wordt de lezer meegenomen naar een heel spannend moment, Het verhaal is namelijk echt gebeurd en zal ook indruk maken op de lezer. Het zijn namelijk boeven, ordinaire boeven.

Het verhaal maakt wat sprongen in de tijd en de aandacht moet dus goed bij het lezen worden gehouden. Ook lijken veel stukken niet helemaal op elkaar aan te sluiten alsof de auteur echt heel veel wil vertellen. Ze heeft zich echt met hart en ziel in de onderwerpen van dit boek verdiept.
De kern van het verhaal blijft gelukkig gedurende het hele verhaal overeind staan. De wijze lessen van Oom Brio, de grandmaster, zijn niet alleen voor kinderogen bestemd maar nemen ook de oudere lezer goed mee in het verhaal. De verhalen die hij vertelt zijn meeslepend en mooi. En de details en mooie en minder mooie verhalen over Rio de Janeiro en Brazilie worden er mooie leesmomenten gecreëerd waar men lang over na zal denken.

“We kunnen allemaal van elkaar leren. Jonge mensen kunnen van oude mensen leren. En oude mensen van jonge mensen. Als we maar naar elkaar willen luisteren. Dat heet respect voor elkaar hebben.”

De onderwerpen uit het boek zoals pesten, criminaliteit, straatkinderen en verslavingen komen overal voor maar door het verhaal in Brazilie af te laten spelen wordt de lezer uitgedaagd om zich meer in andere culturen en andere manieren van denken te verdiepen.
Het einde is heel spannend, spannend zoals een boek voor de jeugd kan zijn. Het is ook een boek voor de jeugd vanaf 9/10 jaar en kijk daarbij naar het kind zelf, wat kan een kind aan.

Meer recensies van Diane Kooistra