Ik hoop dat dit een serie wordt.....er zijn nog meer aandoeningen met een dilemma

Diane Kooistra 12 september 2023
De donderwolk van grote beer van Roos Hanemaaijer
met tekeningen van Esther van der Ham
@droomvallei uitgeverij

De ene dag speelt grote beer nog vrolijk buiten en de volgende dag wil hij niets meer. Zijn vriendjes begrijpen er niets van. Gelukkig is er een dokter in de buurt die zorgt dat grote beer de juiste zorg krijgt en hij neemt ook tijd om de vriendjes te begeleiden in het proces.

Door middel van eenvoudige tekeningen en teksten die zeer herkenbaar zijn voor kinderen en hun ouders of begeleiders maken deze twee auteurs een groot probleem bespreekbaar. Zij maken het taboe bespreekbaar in de ruimste zin van het woord.

Door het gebruik van een donderwolk en een regenwolk maken ze het verschil tussen een depressie en een boze of verdrietige bui zichtbaar. Achterin staat een duidelijke uitleg die zorgt voor een stuk verdieping,
De taal is duidelijk en heerlijk eerlijk.

Zo fijn dat zij de weg banen om met kinderen een gesprek aan te gaan over een depressieve ouder of bekende. En ze laten duidelijk zien dat het niet alleen over de “patiënt” gaat maar ook over de mensen eromheen.

Roos en Esther hebben van iets wat hun eigen ervaringen omgezet in een herkenbaar kinderboek dat ondanks het best moeilijke onderwerp toch licht en luchtig blijft.
Ik hoop dat dit een serie wordt waarin ook andere onderwerpen bespreekbaar voor kinderen worden gemaakt.

Meer recensies van Diane Kooistra