Diane Kooistra 06 oktober 2019
Eerst het boek zelf. Het is een heel mooi boek, in hardcover uitgegeven en als je door het boek bladert vallen de mooie gekleurde pagina’s gelijk op. In het boek staan ook kleine tekeningetjes die het boek wat extra’s geven. Deze staan vaak om een spreuk of quote heen waardoor deze wat extra aandacht geven. Het enige dat ik miste was een leeslint. Maar eigenlijk had ik die niet nodig want ik bleef lezen in dit boek.

Een voorwoord door Bisschop Tutu maakt het beginnen in dit boek heel bijzonder, hij schrijft over de wijsheden die je als ouder aan jouw kinderen meegeeft. Bisschop Tutu is oprecht trots op zijn kleindochter.

Het boek gaat over een Afrikaanse wijsheid die je als persoon heel goed toe zou kunnen passen in jouw leven. Mungi Ngomane gebruikt hiervoor de 14 lessen van de Rainbow Nation. Deze lessen worden elk in een hoofdstuk behandeld en hebben thema’s als “Verplaats je in een ander.” En “Vind humor in onze menselijkheid.” In duidelijke zinnen wordt verteld wat er met deze lessen bedoeld wordt en hoe je deze toe kunt passen in jouw leven. Dat wordt aan het einde van het boek in het nawoord ook nog eens kort en krachtig uitgelegd.

Ubuntu is als een recept dat een kilo menselijkheid, twee pond positiviteit, 10 ons logica en naar smaak voldoende humor en respect bevat. Iedereen heeft dit nodig en als meer mensen dit zouden toepassen…..vul zelf maar in.

Ik zal een les als voorbeeld nemen; in les 11 met als thema “Erken de realiteit (hoe pijnlijk die ook is)” wordt verteld dat we onze situatie niet moeten ontkennen maar zonder oordeel moeten accepteren wat er met ons of andere mensen is gebeurd. Ubuntu laat ons ‘zijn’. Een voorbeeld hiervan is de waarheids- en verzoeningscommissie in Zuid -Afrika. Bisschop Tutu maakte hier deel van uit. Maar ook dagelijkse voorbeelden worden genoemd. Daarna lees je in het gekleurde gedeelte hoe je hiermee om kunt gaan, bijvoorbeeld door iemand te helpen om de werkelijkheid onder ogen te zien, werken aan je bescheidenheid en acceptatie. In het nawoord lees je een korte samenvatting.
Zo zit het boek in elkaar en door elke dag/week/maand in jouw tempo een les door te nemen wordt deze methode steeds meer eigen. Het is een duidelijk en oprecht geschreven boek dat goed is uitgevoerd en prettig is om te lezen.
De lezer kan van de verschillende mooie quotes en gezegdes van Afrikaanse oorsprong of door bekende mensen geschreven genieten en deze toepassen in zijn of haar eigen leven.

Meer recensies van Diane Kooistra