Het eerste deel in een veelbelovende cozy crime serie

Diane Kooistra 14 maart 2024
Liesbeth van Kempen werd met haar thrillerdebuut 'Gevaarlijk spel' genomineerd voor de Hebban-debuutprijs. Daarna verscheen een tweede thriller 'Verpest'. Zij is mede-oprichter van Moordwijven, een collectief van thrillerauteurs.

Ik las onlangs van de Moordwijven de verhalenbundel De cocktailmoorden gebundeld en in mijn recensie schreef ik:
”Het zijn korte en krachtige verhalen van circa 50 pagina’s wat echt knap gedaan is.
Ik kijk heel erg uit naar volgende smaken cocktails van deze drie dames.”

De eerste moorden in het noorden is een bundel met korte verhalen die zich in Friesland afspelen. Van Kempen kwam tot het schrijven van deze verhalen na haar eigen verhuizing naar het Noorden. De hoofdpersoon is ook net verhuisd en leert door een advertentie twee andere vrouwen uit het dorp kennen die ook uit de Randstad komen.

In De moord in het hertenkamp leren we eerst drie vriendinnen kennen die in discussie zijn na een bijzondere vondst. Fleur, een van de vrouwen vertrekt met de camper naar Denemarken als ze in een hertenkamp een lichaam ontdekt……

“Fenna heeft er genoeg van. Met dit drietal is geen land te bezeilen.”

We leren de vrouwen al snel kennen door de eerste hoofdstukken in De moord in het Hertenkamp. Ook de verschillende karakters worden snel weergegeven door het gesprek over wat ze gaan doen met de bijzondere vondst. Van Kempen voegt aan het cozy crime gehalte een behoorlijk laagje humor toe waardoor het verhaal heel prettig leest. De vrouwen, alle drie vanuit het Westen in Friesland komen wonen, vallen op binnen de gemeenschap en gaan hun eigen weg.
Het amateuristische onderzoek en alle andere gebeurtenissen zijn zo beschreven dat de lezer het een en ander goed kan volgen.
Naast een moord, een vriendschap en het wonen in het dorpje waar iedereen elkaar kent maakt in combinatie met het voor het eerst rijden in een camper het verhaal compleet.
En dan is er nog Fenna, de wijkagente, die de moord probeert op te lossen op de manier zoals ze dat altijd doet. Die combinatie van vrouwen en een moord maakt dat er zelfs tijdens de afwas door werd geluisterd op Storytel. Het plot is goed gevonden en past bij het verhaal.

Meer recensies van Diane Kooistra