Heerlijk vervolg waarin we de vrouwen nog beter leren kennen

Diane Kooistra 14 maart 2024
Liesbeth van Kempen werd met haar thrillerdebuut 'Gevaarlijk spel' genomineerd voor de Hebban-debuutprijs. Daarna verscheen een tweede thriller 'Verpest'. Zij is mede-oprichter van Moordwijven, een collectief van thrillerauteurs.

Ik las onlangs van de Moordwijven de verhalenbundel De cocktailmoorden gebundeld en in mijn recensie schreef ik:
”Het zijn korte en krachtige verhalen van circa 50 pagina’s wat echt knap gedaan is.
Ik kijk heel erg uit naar volgende smaken cocktails van deze drie dames.”

De eerste moorden in het noorden is een bundel met korte verhalen die zich in Friesland afspelen. Van Kempen kwam tot het schrijven van deze verhalen na haar eigen verhuizing naar het Noorden. De hoofdpersoon is ook net verhuisd en leert door een advertentie twee andere vrouwen uit het dorp kennen die ook uit de Randstad komen.

In deel 2, De moord op het dorpsfeest wordt er weer een dode man gevonden maar nu vlak voor het dorpsfeest. De dorpsgenoten willen het feest graag door laten gaan en de amateurdetectives gaan weer aan de slag. Als er nog een moord wordt gepleegd wordt zijn de dames er maar druk mee…..

“ Aarzelend loopt Fleur ernaartoe en prikt er met haar wijsvinger in. Het voelt zacht en warm aan….”

Liesbeth van Kempen schrijft vrolijk verder aan het volgende deel, zij kan een halve pagina vullen met een moment die later totaal anders lijkt te zijn. De humor ontbreekt nu ook niet en de sfeer zit erin. De dames zijn ieder op haar eigen manier bezig met een echte dorpsactiviteit. Er komen af en toe Friese woorden in voor en dat maakt het echt een Fries verhaal. Van Kempen versterkt het verhaal waar nodig maar maakt het dorpsleven nergens belachelijk. De tegenstellingen tussen “mensen uit het Westen” en de dorpsgenoten is wat groter dan in deel een.
Kleurrijke beschrijvingen en spanning en humor maken het verhaal compleet en een heerlijke cozy crime. Sterke vrouwen en lieve vriendinnen die lekker zichzelf zijn. De combinatie van een beetje feelgood met romantiek en de moorden is echt heel erg leuk. Van Kempen zoekt af en toe het randje op tussen humor en satire wat het verhaal heel fris houdt. De ontmoeting met Duco is een leuke afwisseling. Ook in dit verhaal is het plot voldoende uitgewerkt. Passend bij het verhaal.

Meer recensies van Diane Kooistra