Voor de echte geschiedenisliefhebber een boek dat je wilt lezen.

Diane Kooistra 13 augustus 2019
Eerst de cover, die heeft een mooie, heldere kleur en er staat een deel van een oude kaart op, echt in de stijl van het boek. De flaptekst beloofd een mooi historisch verhaal dat ook indringend en persoonlijk zal zijn.
Het verhaal gaat als volgt;
In 1627 plunderen zeerovers verschillende dorpen in IJsland. De dorpelingen die zich veilig waanden omdat ze ver weg lagen van andere landen werden compleet overvallen door de piraten. IJsland had geen eigen marine, geen leger en had geen wapens en de mensen hebben geen schijn van kans.
Een bloederig tafereel volgt en bijna 400 mensen werden gevangen genomen en meegenomen om als slaaf te worden verkocht in Noors-Afrika.
Onder de gevangenen is dominee Olafur Egilsson en zijn gezin. Ze worden als slaaf verkocht en na een paar weken wordt de dominee vanuit Algiers teruggestuurd naar IJsland om als tussenpersoon voor de piraten losgeld te vragen voor de ontvoerde IJslanders. Zijn terugreis gaat echter gedeeltelijk over zee en een groot deel over land. Hij hoopt zijn missie te kunnen voldoen en schrijft later een uitgebreid verslag van deze reis.

Dit is eigenlijk een boek in een boek en daardoor bijzonder vormgegeven. Na een uitgebreide introductie en inleiding van de gebeurtenissen kom je eindelijk het boek zelf tegen. Met originele kaft en vele kaarten en afbeeldingen.

De schrijfstijl is die van een hoeder van zijn gemeente, hij observeert en beschrijft, geeft soms gevoelens prijs. Olafur probeert aan het einde van elk stuk de lezer te bemoedigen met teksten uit de bijbel als; “Ziet, Heer, U bent rechtvaardig en Uw woord is rechtvaardig.” Best moeilijk te bevatten want als hij dit schrijft zoekt hij hulp in Livorno (Italië) en moet hij alleen verder. Bij de vertaling naar het Nederlands is deze sfeer gelukkig bewaard gebleven.
Ik heb echt van dit boek genoten en het verhaal laat mij nu 2 weken na het lezen van dit verhaal nog niet los. De mooie tekeningen in het boek zijn mooie illustraties die het verhaal compleet maken. Voor de echte geschiedenisliefhebber een boek dat je wilt lezen.

Meer recensies van Diane Kooistra