praktische informatie met lyrische teksten maken van dit boek een heerlijk vakantieverhaal in boekvorm.

Diane Kooistra 10 juli 2024

Arnout Houben werkte mee aan tv programma’s als Man bijt hond en over de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Maar ik heb hem zelf “leren kennen” door de uitzendingen van wandelprogramma’s als Dwars door België en Rond de Noordzee.
Het inspireerde ons tot het plannen van een vakantie door België om de mooie plekken te ontdekken.
In de afgelopen maanden volgden mijn man en ik Arnout met zijn vrienden Ruben en Philippe. Het kijken naar een tv serie is echter heel anders dan het lezen over het wandelen en gelukkig mocht ik dat van uitgeverij Balans ook ervaren.

Wat eerst opvalt is de overzichtelijke indeling van het boek.
Het boek is in zes delen verdeeld en bevat eerst informatie over het gebied dat doorkruist gaat worden, gevolgd door een kaart met herkenningspunten die daarna uitgebreider beschreven worden.
De verschillende wandelingen en zelfs gesprekken van de serie zijn goed terug te vinden. Het is dus een fijn naslagwerk.
Tijdens een vakantieweekje in de omgeving van Steenwijk kwamen we bekende punten tegen. Deze keken we dan ’s avonds terug via de NPO maar ze werden ook teruggevonden in het boek dankzij de overzichtelijke kaarten.
De kaarten en de herkenningspunten worden afgewisseld met belevenissen die op een persoonlijke manier door Ruben zijn beschreven. De ontmoeting met Sylvia AnthonJ die wijn produceert en een gesprek heeft met Arnout tijdens zijn bezoek. Hij bespreekt dan ook de ziekte waar ze aan lijdt en vraagt of ze bang is voor wat onvermijdelijk komen gaat. Of veel later in Vlaanderen de greenkeeper van de golfbaan die ook vertelt over de gevaren van nu zo veel jaren na de Eerste wereldoorlog. Als er dan ook gedeeltes volgen over de gedenkplaatsen maakt dat best wel indruk.
Arnouts praatjes tijdens de ontmoetingen gaan meerdere keren verder dan het gewone “Hoi, hoe gaat het? Goed. Fijne dag -verhaal.”
Naast deze momenten is er ruimte voor foto’s. Mooie gepositioneerde foto’s van monumenten en plekken waar ze langs lopen maar ook van de groep vrienden die gezellig met elkaar aan het wandelen zijn of een biertje drinken.

“We flirten constant met de taalgrens en steken die meermaals over.”

Arnout zoekt voor een wandeling alles uit over de gebieden waar ze gaan lopen en dat blijkt ook uit de geschiedenisfeiten die gaan over bekende en onbekende mensen uit de geschiedenis zoals Floris de vijfde maar ook gebeurtenissen zoals waternoodrampen of een brand in een kerk.
Hierdoor ontmoeten ze ook weer andere bijzondere mensen tijdens geplande afspraken waarmee ze de natuur intrekken. Ze maken dan bijvoorbeeld ook spannende gebeurtenissen mee zoals een te lage brug tijdens een tochtje in de Biesbosch. De passie van deze mensen is heel mooi verwoord.
Dit alles bij elkaar maakt dat het een boek is om mee te nemen op een van de vele wandeltochten, gemotiveerd om naar buiten te gaan zul je verschillende gebieden herkennen. Wij herkenden bijvoorbeeld het oude mannetje dat in Vollenhoven over de deurpost hing. En het café dat dicht was #dwarsdoordelagelanden Arnout Hauben: 'zijn er grotere teleurstellingen in het leven dan een cafe dat dicht zit'... of het winkeltje in Blokzijl waar ze een pet kochten, U bent al de zoveelste bezoeker die mij ernaar vraagt of het hier was…..

“Duizend kilometers zitten in onze benen, evenveel ontmoetingen en verhalen zijn onze harten rijker.”

Houben kan praktisch beschrijven van de omgeving goed afwisselen met soms lyrische teksten waarin hij zijn passie voor deze wandelingen deelt met de lezer.

Dwars door de lage landen deel twee is een heerlijk vakantieverhaal in boekvorm. Door de manier waarop het geheel in elkaar zit heeft de lezer echt het gevoel dat hij meeloopt met “de wandelende vrienden.”

Meer recensies van Diane Kooistra